Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lostling
MEDLEM

Automatisk ombokning av föregående års resultat samt resultatdisposition

Hej,

 

Jag använder Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning och om jag inte har missat något så verkar det som att jag behöver göra ombokning av föregående års resultat samt resultatdisposition manuellt när årsredovisningen är klar. Jag undrar om det stämmer och i så fall varför det är så?  Informationen som behövs för dessa bokningar finns ju i Deklaration/Årsredovisning och borde kunna göras automatiskt. Eller är det något jag har missat eller missförstått?

 

Tack,

Lars

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Lostling 

Tack för att du skriver till oss i forumet. 

 

När du följer alla steg i Årsavstämningen innan du öppnar själva deklarationsdelen så får du information om vad du behöver göra innan du påbörjar deklarationen i programmet.

 

Under Förberedelser så står det bland annat:

 

"Har du bokfört alla händelser som skett under året?

Är alla kundfakturor, leverantörsfakturor och andra bokföringshändelser, som hör till räkenskapsåret du ska avsluta inlagda i programmet? Om inte är det dags att göra det nu.
Gör så här: Skapa fakturor och verifikationer som vanligt. Kontrollera att datumet för de händelser du lägger till hamnar inom räkenskapsåret du ska avsluta.

 

Är resultatet för föregående år omfört till kontot för balanserat resultat?
När du avslutar ett räkenskapsår bokför du Årets resultat som den sista verifikationen. Nästa räkenskapsår ska beloppet flyttas till kontot för Balanserat resultat.

 

Med Kontoanalysen kontrollerar du om du har ett saldo på kontot för Årets resultat. Har du det, har du troligen glömt att flytta föregående års resultat.

Gör så här: Skapa en ny manuell verifikation och flytta saldot från kontot för Årets resultat till kontot för Balanserat resultat.

Du kan läsa mer om att bokföra föregående års resultat i vårt forum."

 

 

Hoppas att detta kan hjälpa dig och annars är du alltid välkommen att återkomma här i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten. 

 

Ha en fin dag!

//Tinna