Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Automatkontering av ingående moms m m - eEkonomi

Är funktionen automatkontering igång?

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240215

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Om det är så att du vill att programmet ska räkna ut momsen automatiskt när du registrerar verifikationer måste du först klicka i markeringen Använd automatisk momsberäkning under Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter
Fd medlem
Inte tillämpbar

Även om jag gör det så fungerar det i alla fall inte

Hej!

Funktionen beräknar momsen automatiskt på konton med momskod och lägger till en rad för momsen när du bokför en manuell verifikation, gör en insättning eller ett uttag. Så börja med att dubbelkolla att kontot du vill använda har en momskod under Inställningar - Kontoplan. Klicka på kontot och välj Redigera

/Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,Jag började just att använda ert program,,men jag får inte till det med automatkonteringen till momsen,jag har aktiverat det i inställningar och angivit momskod 23 (25%) på konto 5410, men det händer inget när jag bokför, vad gör jag för fel.?//Benka
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Funktionen fungerar enbart på dina försäljningskonton inom Sverige, t ex 3051 - Försäljning av varor, 25%.

/Karl


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen. Vad synd det var en verklig bra funktion som fanns förut i tidigare program, kan man scanna in fakturorna och få dom som bildunderlag,för då fungerar automatfördelningen tydligen ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det stämmer, bra tanke Benka!

Vi har en tjänst som heter Autoinvoice, via vilken du både kan skicka och ta emot e-fakturor. Det finns två olika sätt att ta emot e-fakturor på i eEkonomi. Antingen att din leverantör skickar fakturorna direkt som e-fakturor in i ditt program. De kommer då att läsas in i ditt leverantörsfakturautkast, med alla tillhörande belopp. Allt du behöver göra är att kontrollera fakturan så den stämmer med det du har köpt, för att sedan komplettera med ett konto som du vill registrera den på, och bokföra den.

Det andra alternativet, om din leverantör t ex inte har möjlighet att skicka direkta e-fakturor från sitt program, är att de skickar till en mejladress du har genom programmet vilket gör att fakturorna formateras om till e-fakturor via en scanningcentral, för att sedan läsas in på samma sätt som ovan.

Du aktiverar dig för de olika mottagaralternativet under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter (se nedan).



Du kan läsa mer om tjänsten här.

/Karl