Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Mona-Lisa
UTFORSKARE

Avbetalning lån på lön

(uppdaterad av My Janhall ANSTÄLLD ‎2021-05-11 11:43 )

Hej!

Jag undrar om det går att lägga till en månadsavbetalning på ett långfristigt lån som jag privat har lånat ut till mitt aktiebolag, på ett lönebesked? I så fall tänker jag att skatten på räntan automatiskt skulle hamna  i arbetsgivadeklarationen som jag redovisar via fil på Skatteverkets mina sidor. Som det är nu hanterar jag beloppet för skatten på räntan och underlaget manuellt i Skatteverkets arbetsgivardeklaration. Men jag tänker att det kanske finns ett smidigare sätt? I så fall, hur gör jag?

Mvh Mona-Lisa

1 GODKÄNT SVAR

Godkända lösningar
My Janhall
ANSTÄLLD

Re: Avbetalning lån på lön

(uppdaterad av My Janhall ANSTÄLLD ‎2021-05-11 16:24 )

Hejsan! 

Jag försökte hitta lite information om hur detta hanteras på en eventuell arbetsgivardeklaration men får erkänna att jag gick lite på bet. Som jag förstår det nu så hanterar du skatten på räntan manuellt på din arbetsgivardeklaration idag, hur redovisas det och i vilken fältkod? 

Sålänge jag vet detta kommer jag kunna hjälpa dig med en programhantering som förhoppningsvis kan fungera för dig. 🙂
Återkom gärna! 
/My 

Visa lösning i originalinlägg

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

(uppdaterad av My Janhall ANSTÄLLD ‎2021-05-11 16:24 )

Hejsan! 

Jag försökte hitta lite information om hur detta hanteras på en eventuell arbetsgivardeklaration men får erkänna att jag gick lite på bet. Som jag förstår det nu så hanterar du skatten på räntan manuellt på din arbetsgivardeklaration idag, hur redovisas det och i vilken fältkod? 

Sålänge jag vet detta kommer jag kunna hjälpa dig med en programhantering som förhoppningsvis kan fungera för dig. 🙂
Återkom gärna! 
/My 

Visa lösning i originalinlägg

Mona-Lisa
UTFORSKARE

Hej igen!

I ruta 492 "ränta och utdelning", fyller jag i räntan. Skatten på räntan är 30% och fylls i i ruta 496 "skatteavdrag" , och slutligen fylls även ruta 497 "summa skatteavdrag" i med samma belopp. (Den sistnämnda kanske fylls i automatiskt, jag minns inte riktigt.) Var det svar på din fråga?

Mvh Mona-Lisa

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej igen! 

Ja exakt, tack! 

Nej, detta finns det inga färdiga lönearter för i lönemodulen till Visma eEkonomi. Det är alltså lönearterna som styr vilken fältkod summan läggs i och i dagsläget finns det ingen färdig löneart för ränta och skatt på räntan tyvärr. Du kan ju fortfarande göra ett nettoavdrag för lånet på lönen med hjälp av lönearten Avdrag efter skatt men ränta samt skatten på räntan behöver fortfarande fyllas i manuellt. 

Ha en fortsatt fin onsdag! 
/My