Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avbruten leasing

Hur bokförs den första förhöjda leasingavgiften vid avbruten leasing
3 SVAR 3

Den moms du dragit av för den delen som är kvar måste återföras. K1720, K2641 och resterande D5615. Om det är mycket pengar och om den avbryts för att du köper loss bilen (om det nu är en bil men det utgår jag från??) så kanske det som hamnar på 5615 ska tolkas som inköp av anläggningstillgång tillsammans med eventuell annan köpeskilling.

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Om du lämnar tillbaks bilen, eller överlåter leasingen till någon annan (utan ersättning) så kostnadsför du den förutbetalda delen som en leasingkostnad helt enkelt. Momsen skall i det är läget, så vitt jag vet, inte röras. Om du löst ut den och köpt den så bör det bli samma sak även då. Moms blir bara aktuell om du får ersättning för skillnaden mellan lösebelopp och marknadsvärde men det var väl inte aktuellt i det här fallet så som jag förstod det. Lycka til!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej 

 

Vi har avbrutit ett leasingavtal på företaget och har därför fått en avbrottsavgift på 19440kr, vi har även fått ett avdrag pga undermil på -1500kr (vilket resulterat i -375kr moms) jag är lite fundersam hur jag ska bokföra detta. 

Är det korrekt att bokföra enligt nedan?:

 

Debet                                                                                            

(5615) 17940kr  

Kredit                                                                           

(2440)  17565kr

(2641)  375kr

 

 

Mvh Mimmi