Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tobias
MEDLEM

Avdrag för föräldraledighet i december på januari lönen?

Hej!

Jag har sökt i era frågor samt i forumet men inte hittat något svar på detta så jag ställer en ny fråga.
Jag har varit föräldraledig under julen och brukar göra avdraget för föräldraledigheten på lönen som betalas ut inkommande månad om föräldraledigheten sker sent i månaden.
Men nu är det nytt år som bryter bokföringen samt att jag får högre lön som börjar gälla i januari 2023.
Därför har jag två frågor:

1. Spelar det någon roll om jag drar av föräldraledigheten jag hade december 2022 på lönen som ligger i januari 2023? (Lönen för december har redan blivit utbetald.)

2. Hur ska jag räkna ut vad jag ska dra av. Jag använder kalenderdagsavdrag vilket blir [(månadslönen x 12)/356]. Ska jag använda månadslönen från december 2022 eller från januari 2023 när jag räknar ut kalenderdagsavdrag för varje dag jag varit föräldraledig?

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Tobias

 

Först och främst - Välkommen som ny forummedlem 🙂

 

Det vanligaste är att du gör avdragen i efterhand, dvs föräldraledighet för december kommer på lönen som betalas ut i januari, så det går fint att göra som du skriver.
 

Avdraget görs enligt förutsättningarna på det datum det gäller, det vill säga på månadslönen som var i december.

 

Gott nytt år!

//Tinna

Tobias
MEDLEM

Tack för svaret! 👍