Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avdragbar moms på utländsk faktura?

jag har fått en faktura från Adobe med säte i Irland och de anger 0 kr i moms på fakturan. Det känns ju konstigt att jag inte ska kunna dra av någon moms på beloppet jag betalar. Det handlar om en licens på en programvara.
13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp från annat EU-land konterar du med beräknad moms

4056 (20) Inköp från EU

2615 (05) Beräknad 25% moms

2645 (48) Ing.avdrg.moms

från årsskiftet bör man använda 2614 (k) för denna moms om man inte gjort det tidigare i stället för 2615. Se andra trådar i detta forum. Nytt sedan årsskiftet pga att nu skall importmoms betalas till Skatteverket i stället för som tidigare Tullverket

Det är ju ingen moms att dra av om den kommer från utlandet, därför skall man uppge sitt VAT nummer vid dessa inköp. Om inte detta görs måste det utländska företaget ta ut "lokal" moms/VAT och den får man inte dra av i Sverige


Fd medlem
Inte tillämpbar

Pacsac, Champion, du har delvis rätt med de nya skattereglerna från den 1/1 2015 men när det är ett mindre belopp som dessutom inte går genom tullverket gäller det jag skrev ovan.

Du skall redovisa svensk moms, i detta fall 25% vilket du gör på konto 2614 eller 2615, huvudsaken är att kontot har rätt benämning och att momskoden är (30).

Motsvarande moms har du rätt att göra avdrag för, konto 2640.

Fd medlem
Inte tillämpbar

tack för ditt svar. Ett par följdfrågor;
-jag tolkar adobe ́s programvaru-prenumeration som en tjänst och tänker mig då konto 2614. Men jag förstår inte vad du menar med momskod 30?
-förstår jag rätt att jag har samma avdragsrätt för 2614 som för 2640?

tack på förhand!
Fd medlem
Inte tillämpbar

De nummer jag skrivit inom parantes är det kolumnnummer som kommer visas när du kör ut momsrapporten vilket innebär att på din momsdeklaration skall fylla i beloppet där detta nummer står på deklarationsblanketten, det är viktigt att dessa nummer står i kontoplanen för att momsrapporten skall bli rätt. Det gäller alla kontonummer som berör momsrapporten och därmed momsdeklarationen. Du hittar momskodnumret om du öppnar kontot i kontoplanen. 

Inköpskostnaden av tjänst eller varor från annat EU-land konterar du på ett 4-tusenkonto

Du kan använda konto 2014 eller 2015, båda har med beräknad moms att göra (momskod 30)

Konto 2014 och 2015 är för Utgående moms. Där för du upp den beräknade momsen i Kredit.

Konto 2640 är för Ingående avdragsgill moms. Där för du upp den beräknade momsen i Debet.

Detta gör att du betalar ingen moms men du måste redovisa den. Därför måste du föra momsen både som utgående och ingående / kredit och debet.

Momsbeloppen räknar du fram från det belopp du för in på konto 4-tusen för inköp av tjänst eller varor från annat EU-land

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Dactus, är nedan korrekt tänkt:
Jag har skapat ett nytt 4000-konto; 4535 tyckte jag passade. Det har jag kopplat till momskod 21.
Jag krediterar mitt företagskonto med 220 kr när det belastas av månadsavgiften. Jag debiterar 176 kr på 4535 och jag debeterar 44 kr på 2614 (som har momskod 30). 
Du pratar om konto 2014 och 2015 i ditt sista svar men jag antar att du menar 2614 och 2615? Vidare säger du att jag ska föra upp momsen på 2614 i kredit men då blir det ju inte balans mellan K och D.
Fd medlem
Inte tillämpbar

nu har jag läst på lite till!
Är det så här du menar?
1930 K 220 kr
4535 D 220 kr
2614 K 44 kr
2645 D 44 kr
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom fakturan är utan moms, vilket är rätt skall du föra upp moms med 25% på hela beloppet.

Då blir det följande:

1930 K 220

4535 D 220

2614 K 55 (25% på 220)

2640 D 55

Momsen på konto 2614 och 2640 tar ut varandra.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ska man inte räkna 20% på 220 kr? Dvs att kostnaden blir 176 kr + 25% moms vilket ger 220 kr totalt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej

Detta är en beräknad moms på beloppet 220 kronor

Därför skall du räkna 25% moms på kostnaden som i detta fallet är 220 kronor.

25% på 220 kronor blir 55 kronor i moms vilket du för både som utgående och ingående moms.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Dactus! Det var ett tag sedan vår konversation om avdragbar moms på utländsk faktura. Jag bokförde enl din instruktion och nu har det blivit dags för min momsredovisning av den perioden och då ser jag att den moms jag redovisar tar ut varann på posterna 30 respektive 48 i momsredovisningen. Dvs jag redovisar utländsk moms men i slutändan blir min faktiska kostnad 220 kr. Är detta korrekt? Jag trodde att jag skulle få en lägre faktisk kostnad, dvs att jag skulle få dra av 55 kr från de 220 i form av moms..?

beloppet 220.- är ju utan moms...

Det är ju endast betald SVENSK moms som man drar av

Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, jag uppfattade det som att man kunde dra av 55 kr från de 220 när Dactus tidigare i tråden sa att momsen kunde dras av.