Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MaudKa
UTFORSKARE

Avdragsgillt konto för gåva

Hej!

 

Är 6993 ej avdragsgillt eller ska jag hellre använda konto 6994?

/Maud

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej MaudKa!

 

Jag är inte helt med på hur du menar med om konto 6993 är avdragsgillt eller inte. Konto 6993 är för lämnade bidrag och gåvor, vilket normalt sett inte är avdragsgilla. Kontot används för exempelvis bidrag och gåvor som är av större belopp och som inte hör till din ordinarie verksamhet, t.ex. välgörande ändamål, donationer m.m. Dubbelkolla gärna med Skatteverket om du är osäker på vilken typ av lämnade bidrag och gåvor som kan vara avdragsgilla. Konto 6994 är inget konto vi har i kontoplanen, så jag misstänker att det är ett konto du själv har skapat? Utan att veta vad kontot avser så kan jag tyvärr inte svara på om du ska använda det kontot istället.

 

Återkom gärna om du tycker att något känns oklart eller om du har fler frågor.

Jag önskar dig en fortsatt fin dag!

/Tinne

Hej!

 

Tack! Jag tror det är ett egenskapat konto. Jag är på jakt efter ett konto, för utbetald gåva och som är avdragsgillt. Gärna ett standardkonto. Det viktiga är att det är avdragsgillt. Antingen ett 50-konto eller 69XX t ex 6994.

/Maud 

 

 

Hej Maud!

 

Vid bokföring av gåvor så beror det på vilken typ av gåva det är som styr vilket konto du ska använda.

Om gåvan är till en anställd så brukar man lägga det mot ett 76XX konto och reprensentationsgåvor mot 607X konto.

 

Eftersom att det inte är jättemånga gåvor som är avdragsgilla så finns det inget standardkonto för just avdragsgilla gåvor.

I BAS-kontoplanen har vi två specifika gåvokonton i BAS kontoplanen, 5960 - Varuprover, reklamgåvor, presentreklam och tävlingar och 6993 - Lämnade bidrag och gåvor (som man oftast inte använder för avdragsgilla gåvor).

 

Hoppas detta hjälpte dig, återkom annars så kikar jag på det!

Trevlig helg på dig!

/Tinne

 

 

Hej Tina!

 

Tack för svar! Jag tolkar det som att 6073 kan vara ett bra konto. Det är en represenation på sätt och vis och ej avdragsgill. OK?

/Maud 

Hej Maud! Hoppas att du har haft en fin helg.


Jag har hittat förslag på att använda Konto 6073 (som du var inne på) för avdragsgilla representationsgåvor. Det finns också förslag på Konto 6074 för ej avdragsgilla representationsgåvor. Det är inte heller ett standardkonto men det går bra att skapa upp det själv så som du gjort innan.

 

Återkom gärna i tråden om du har fler funderingar!

Önskar dig en trevlig vecka!

/Tinne