Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alex__3
UTFORSKARE

Avrundning i inkomstdeklaration 2 - eEkonomi

Hej,

I bokföringen har jag fått ett resultat och årsskatt för första räkneskapsåret som innehåller decimaler och jag undrar hur jag ska avrunda beloppen i inkomstdeklaration 2.

jag har också två andra belopp som är (punkt 2,48: Övriga skulder = 107 183,52 kr) och (Punkt 3,7: Övriga externa kostnader = 20143,60 kr.) och om jag avrundar dessa två belopp uppåt dvs. så jag får 107 184 respektive 20144 så blir beräkningen rätt sen men då avrundar jag årrskatten neråt istället för att resultatet ska stämma sedan. Problemet jag får och som gör mig lite förrvirrad är eftersom jag avrundar beloppet 107 183,52 uppåt så får jag sedan 1 kr för mycket om jag räknar/betalar ut skulderna. i Bokföringen är dessa belopp korrekta och har inget plus då allt är bokfört med decimaler.

Kan jag ändå göra så och låta det vara ca. 1 kr för mycket på tex övriga skulder i inkomstdeklarartion 2 ? hur ska man tänka om man har decimaler som gör att beloppen i ink. 2 inte kan stämma om man inte avvrundar uppåt på vissa belopp och neråt på andra?

Obs: det handlar alltså endast om ca. 50 ören här i avrudningarna.
hoppas min förklaring är tydligt. Bra att veta är att jag fyller i ink.2 manuellt.  

Mvh
Alex

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 230316

2 SVAR 2
Fredrik Rev
MEDLEM

Ibland blir det avrundningsfel. Det är bara att lägga det på lämplig rad. Övriga skulder låter som en bra ide. Ingen kommer såklart ha några synpunkter på det.

Okej låter bra.  tack för infon : )