Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Erik_N
UTFORSKARE

Avrundningsproblem eEkonomi Deklaration/Årsredovisning. Varning på differens på 1 krona.

Hej,

 

Jag försöker få klart min deklaration och årsredovisning, men stöter på ett problem. Jag får följande varning:

"Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' stämmer inte med raden i balansräkningen". Det skiljer 1 krona. Belopp vid årets utgång är en krona mindre än raden i balansräkningen.

 

Jag får även följande varning:

"Det finns en differens mellan balans-/resultaträkningsrad och tillhörande not för kolumn '2022-12-31'."

Även där skiljer det 1 krona med balans-/resultaträkningsrad en krona mer än noten för '2022-12-31'.

 

Efter att ha pratat med supporten i telefon så trodde jag att det skulle vara lätt fixat genom att ändra i belopp vid årets ingång, men den är avrundad rätt redan, och om jag ändrar den för att se vad som händer så får jag samma fel, fast nu är belopp vid årets utgång en krona mer än raden i balansräkningen. Alltså tvärt om.

 

Efter det provade jag att ändra "balanseras i ny räkning" med en krona, och då försvinner första varningen, men inte den andra. Den är fortfarande exakt lika.

 

Har någon några tips och idéer på vad som kan vara problemet? Jag funderar om det är fel i Deklaration/Årsredovisning eller om det är något fel i min bokföring.

7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Problemet uppstå vanligtvis när du har resultatbelopp som innehåller ören. Om både ingående balans för balanserat resultat och föregående års resultat är avrundade nedåt som enskilda belopp kan det bli en "extra krona" när de slås ihop.

 

Själv har sedan några år tillbaka vant mig vid att öresutjämna resultatbeloppen redan i grundbokföringen vilket innebär att problemet aldrig uppstår. Det finns kanske andra enklare lösningar men mitt tips är att göra en bokslutsverifikation och öresutjämna det tillkommande belopp som balanserades vid bolagsstämman 2022.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB 

Jag har samma problem som Erik, dvs att jag varje år får en differens på 1 krona, troligen pga öresutjämning. Finns det ett enkelt sätt boka bort denna öresavrundnings-skillnad som en avslutande verifikation på 2023? I så fall, hur bör en sån verifikation se ut?

Erik_N
UTFORSKARE

Hej,

Tack för svar.

 

Det låter som att det är en bra lösning att göra så. Däremot så upptäckte jag att jag missade att omföra föregående års resultat till balanserad vinst eller förlust vid bolaggstämman 2021 så jag gjorde en korrigering för det 2022-12-31, men det innebär ju att balanserat resultat vid årets ingång också är fel mot vad det borde ha varit. Behöver detta korrigeras ytterligare i årsredovisningen, eller kan man låta det vara så? Jag får ingen varning för det, men det skulle ju ha varit annorlunda.

 

Om jag öresutjämnar beloppet från balanseringen vid bolagsstämman 2022 så kommer det att rundas från -...39,81 till -...40,0. Det gör att saldot på 2091 kommer att ändras från ...07,64 till ...07,45 Har jag förstått rätt där?

 

 

Hej

 

Du har förstått principen men om jag vore som du skulle jag ta ytterligare ett steg och bokföra - ...40,45 så att saldot ändras till ett heltal ...07,00.

På så sätt undviker du problemet i framtiden.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Tack så mycket!

 

Det löste problemet med differensen på en krona i balanserat resultat vid årets ingång, och balansräkningen. Nu matchar dessa.

Nu kvarstår bara problemet med en differens mellan balans-/resultaträkningsrad och tillhörande not. Jag antar att detta beror på att ingående saldo är ...85,30 och utgående är ...28,50 och att ingående rundas ned, och utgående rundas upp. Är det okej att lägga en öresutjämning på 1221? Alla avskrivningar är gjorda i jämna kronor, men inköpet är bokade på 1221 utan öresutjämning. Man kanske ska börja öresutjämna även när man bokar inköp?

Hej

 

Tycker jag låter som en bra ide.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Tack så jättemycket!

 

Nu har jag inte längre några varningar!