Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avsättning till direktpension en pensionskostnad i Not 2 - Personalkostnader? - eEkonomi

Min revisor och jag har olika funderingar huruvida en avsättning till direktpension ska vara inräknad i "Sociala kostnader och pensionskostnader" i Not 2 - personalkostnader i Årsredovisningen.
Avsatta summan står även redovisad inom parentes under som "varav pensionskostnader... XXkr". Min revisor föreslog att räkna bort hela avsättningen från den noten då hon ej ansåg den vara en pensionskostnad?

Jag blev lite fundersam. Är inte en avsättning till en direktpension en kostnad? Den är ju visserligen ej avdragsgill, men påverkar ändå själva balansen och det egna kapitalet. Det känns som om det ändå borde stå där, att den avsatta summan (även om det är en direktpension och inte en tjänstepension) bör redovisas som en del av personalkostnaden. Enligt en mall från SRF står det även angivet i ett exempel att till den noten i en ÅRV (pensionskostnader) inhämtas summan från det som bokförts på konto 74xx. Jag har bokfört min avsatta direktpension mot konto 7491, enligt konstens alla regler. Så vem har rätt?
6 SVAR 6
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

I forumtråden Bokföra premiebetalning direktpension och vanlig tjänstepension tror jag att du hittar svar på din fråga.
I Pärs fjärde svar står det ett stycke om detta. - Det borde passa in på dina avsättningar också väl?
Eftersom det finns väldigt många om och men gällande avsättningar till pension så brukar vi hänvisa vidare när det kommer till sådana frågor.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 
Pärs svar passar in bra.  Min revisor har nog fått det lite om bakfoten.Stämde av med BFN på telefon också och en avsättning till direktpension på detta sätt ska räknas in under tilläggsupplysningarna, precis som programmet gjort. Skrev för övrigt fel konto i min fråga - direktpensionen har bokförts mot konto 7421 (inte 7491). 
Tack för hjälpen.

Härligt! Tack för återkopplingen! 🙂
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Jag hakar på denna gamla tråd och frågar hur ni har gjort med ruta 2.33 och 4.21 i deklarationsblankett N2. Ska beloppen för avsättning till direktpension redovisas här?

Jag och min revisor tolkar det som att vi inte ska redovisa i 4.21 då det inte är en regelrätt pensionsförsäkring. Stämmer detta?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Knepig fråga. Det jag gjort i min deklaration är att faktiskt tagit med det under punkt 3.8, en del av personalkostnaden, samt under punkt 4.21, pensionskostnader. Men EJ under punkt 1.4, då avsättning gjorts utanför tryggandelagens bestämmelser och det ej ska betalas särskild löneskatt på summan. 
En notering har sedan gjorts på deklaration där en förklaring skett. Jag har bland annat följt följande exempel, skrivet av Jan-Erik W Persson. Följ följande länk för att ladda ner en bra beskrivning: http://www.egetab.se/bokforing-av-direktpension/

Nedan är ett kort utdrag:

Exempel:

En avsättning till direktpension har skett med 100 000 kr, som bokförts som pensionskostnad på konto 7490.
På räkenskapsschemat i deklarationen kommer 100 000 kr därigenom att anges vid punkt 3.8 för Personalkostnader på deklarationsblankett INK2R.

Dessutom ska samma belopp anges bland Bokförda kostnader som inte ska dras av vid punkt 4.3 c på deklarationsblankett INK2S.

Genom att avsättningen till direktpension inte skett enligt tryggandelagens bestämmelser ska beloppet alltså inte ingå i underlaget för beräkning av statlig löneskatt på pensionskostnader för det år som avsättningen sker.
I deklarationen för avsättningsåret ska således beloppet inte tas med vid punkt 1.4 på deklarationsblanketten INK2.

För att tydliggöra för Skatteverket vad det handlar om bör man bifoga en upplysning till bolagets deklaration där man klargör att bolaget gjort X kr i pensionsavsättning som inte följer tryggandelagens bestämmelser och som inte ska ingå i underlaget för löneskatt och inte heller tagits upp som avdragsgill kostnad i deklarationen. 


Är det någon som har en annan lösning/förklaring till att den EJ ska vara med på punkt 4.21 så är den välkommen även för mig. Har fått fråga från Skatteverket 2 år på raken varför summan ej är med i punkt 1.4, men det har då räckt med att jag ringt och förklarat vad det är.

Ska även tillägga att om jag minns rätt pratade med Skatteverket på telefon inför en deklarationoch frågade just om direktpension och ruta 4.21. Efter mycket om och men så kom de fram till att den summan ska stå redovisad där.

Mvh
Magnus


Stort tack för ditt utförliga svar, Magnus.

Det som dock gör mig fundersam på formuleringen från Jan-Erik är att texten avser avsättning i depå och inte kapitalförsäkring (som jag använder). Beskattningen är ju redan gjord i en kapitalförsäkring. Men det kanske inte spelar någon roll för dessa fält i deklarationen?

Beroende på om man anger pensionsvärdet i dessa fält så får det ju ganska stora konsekvenser på både beskattningsbart resultat och med det möjlighet till avsättning till periodiseringsfond.