Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Avskrivning inventarie

Ett inköp av en arbetsbänk till mitt företag.(AB). 25 000kr + moms 5 000 kr.=30 000 kr.
Tänker skriva av den på 5 år.
Arbetar inom hälso-och sjukvård som är momsbefriat.
Har Visma eEkonomi smart.
Hur bokför jag avskrivningen och hur bokför momsen i detta fall?
Vilka konton skall jag använda?
6 SVAR 6

Re: Avskrivning inventarie

Debet 1220. 30 000 kr är rätt sätt - du får inte lyfta moms som du beskriver det - är du momsregistrerad?

Momsbeloppet verkar inte rätt
Moms på 25000 är 6250 kr

Köp
Debet 1220
Kredit 1930
Avskrivning
Debet 7832
Kredit 1229

Mikael

Som Mikael skriver så får du inget momsavdrag utan allt hamnar på 1220. Sen låter det märkligt med 5000 kr i moms om fakturan är på totalt 30 000 kr. Det är inte 25 %. Men som sagt i ditt fall är det iaf inget avdrag.

Följ nedan:
1. Bokför hela fakturan mot 1220.

2. Gå till Bokföring i menyn till vänster och sen Inventarier. Lägg upp inventariet. Avskrivning på anskaffningsmånad och nyttjandeperiod på 5 år.

3. Avskrivningar gör du sedan under Bokföring - Verifikationer. Klicka på pilen bredvid Ny verifikation, där står "Bokför avskrivningar". Gör detta varje månad så får du ett rättvisande resultat av kostnaden för arbetsbänken. 

mvh
Lovisa
NY MEDLEM

Helt rätt. Momsen kommer nog att bli 6250 när fakturan kommer.
Är momsregistrerad. Har viss försäljning av varor som inte räknas som sjukvårdsartiklar.
NY MEDLEM

Tack för ett utförligt svar. Helt rätt om momsen. 6250 kr.

Ok
Debet konto 1230 31 250 kr
...o s v

Mikael

Om arbetsbänken endast används för din momspliktiga försäljning så får du dra av för momsen. Om den bara används till den ej momspliktiga verksamheten så är det inget momsavdrag.

Om den används i bägge verksamheterna så får du göra en fördelning. Om den momspliktiga omsättningen är 10 % av den totala omsättningen så kan du dra av 10 % på momsen.

Mvh

Lovisa