Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avskrivningar - eEkonomi

Hej 
Jag har tagit över bokföringen för min mans företag och har från föregående år (2014) en summa på avskrivningar (ett minus belopp, detta är gjort i ett annat av vismas program så jag ser inga verifikationer eller så utan enbart att det ligger ett minusbelopp där) måste jag göra något med detta detta året? Jag har inte tänkt göra några avskrivningar för några nya inventarier i år.
1 SVAR 1
Annie Sten
ANSTÄLLD

Hej!

När man har inventarie är det som standard bokat på 12XX, som en tillgång. Denna tillgången minskar i värdet desto mer använd och äldre inventariet blir. För att minska värdet bokför man avskrivningar. Avskrivningen bokar oftast inte bort värdet direkt ifrån 12XX-kontot utan lägger det på ett separat avskrivningskonto som blir i minus. Dina totala tillgångar minskar eftersom avskrivningen ligger i minus. 

Om du inte planerar göra några nya avskrivningar i år är kanske alla avskrivningar för inventariet utförda. Du behöver inte göra något med minusbeloppet på kontot. Det finns där för att dina tillgångar ska visa rätt värde.

/Annie