Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

minna_1
UTFORSKARE

Avsluta firman - frågor kring årsavstämning

Hej,

Avslutar min Enskilda Firma och ska göra en del slutrapporter i Visma Eekonomi Smart.

Håller på med punkterna under Årsavstämning och har givetvis fastnat. Här följer några första frågor som jag hoppas få svar på – gärna så pedagogiskt som det bara är möjligt.

 

KONTOANALYS

Under Förberedelser i Årsavstämning står följande ”Med Kontoanalysen kontrollerar du om du har ett saldo på kontot för Årets resultat. Har du det, har du troligen glömt att flytta resultatet efter ditt bokslut året innan. Kontrollera även saldona för konto 2012, 2013 och 2018.
FRÅGA 1: Summan för utgående saldo på konto 2019 är NOLL (vilket väl är rätt). Men på övriga tre konton kan väl summan vara annat än noll? (Jag har noll på 2018, men inte på 2012 och 2013).

 

MOMS

Har två momsfrågor, som kanske är relaterade men det kan jag inte avgöra.

Jag var momsregistrerad till 11 februari. Jag redovisar moms per kvartal och har gjort en momsredovisning för januari till mars 2022. Jag hade ingen utgående moms, endast ingående moms på 282 kronor.
Skatteverket har betalat ut summan till mitt privata konto. Enligt tips på ett annat forum behöver man då inte föra över pengarna till företagskontot och sedan bokföra momsen. Det ska gå lika bra att boka mot Eget uttag direkt – 282 kronor i kredit på konto 2650 och 282 kronor i debet på konto 2013. Då nollas konto 2650 ut – vilket stämmer enligt min kontoanalys.

MEN diagrammet för ”likviditetsprognos” på startsidan har en stapel för moms vecka 18 – summan är 282 kronor. Som om det inte är bokfört, alltså.
FRÅGA 2 A: Vad gör jag åt detta?

 

Under punkten MOMS på årsavstämningen säger Visma att ”Det finns momsredovisningar, för momsperioder för det räkenskapsår som du ska avsluta, som ännu inte är bokförda. Gå till momsredovisningen och bokför dem. När all momsredovisning för året är gjord blir den här punkten automatiskt avstämd.

FRÅGA 2 B: Ska jag göra en momsredovisning framåt, för april till december 2022 (som blir noll kronor in- och utgående moms)?

 

OBETALDA LEVERANTÖRSFAKTUROR

I februari fick jag en felaktig faktura från Visma och fick en kreditfaktura på hela summan (2 931 kr varav 586 kr moms). Jag la in båda i bokföringen och kvittade dem mot varandra. Efter forumtips la jag först in kreditfakturan, sedan den felaktiga (då skulle eEkonomi lösa det hela)
MEN. I Årsavstämningen får jag nu ett felmeddelande om att det finns obetalda leverantörsfakturor. Och i rapporten är det Vismafakturan som spökar. Summan är visserligen NOLL, eftersom även kreditfakturan finns där, men Visma verkar ju se det som att fakturan är obetald.
FRÅGA 3: Vad gör jag åt detta? (Och varför blir det så här?)

 

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

KONTOANALYS

Under Förberedelser i Årsavstämning står följande ”Med Kontoanalysen kontrollerar du om du har ett saldo på kontot för Årets resultat. Har du det, har du troligen glömt att flytta resultatet efter ditt bokslut året innan. Kontrollera även saldona för konto 2012, 2013 och 2018.
FRÅGA 1: Summan för utgående saldo på konto 2019 är NOLL (vilket väl är rätt). Men på övriga tre konton kan väl summan vara annat än noll? (Jag har noll på 2018, men inte på 2012 och 2013).

SVAR 1: Konto 2019 ska vara noll och således avstämt. Konto 2012,2013 och 2018 kan innehålla saldon men ska du avsluta verksamheten kan du boka om saldon på dessa konto till konto 2010. Se Bokföringsförslaget Ombokning av kapitalkonton....

 

MOMS

Har två momsfrågor, som kanske är relaterade men det kan jag inte avgöra.

Jag var momsregistrerad till 11 februari. Jag redovisar moms per kvartal och har gjort en momsredovisning för januari till mars 2022. Jag hade ingen utgående moms, endast ingående moms på 282 kronor.
Skatteverket har betalat ut summan till mitt privata konto. Enligt tips på ett annat forum behöver man då inte föra över pengarna till företagskontot och sedan bokföra momsen. Det ska gå lika bra att boka mot Eget uttag direkt – 282 kronor i kredit på konto 2650 och 282 kronor i debet på konto 2013. Då nollas konto 2650 ut – vilket stämmer enligt min kontoanalys.

MEN diagrammet för ”likviditetsprognos” på startsidan har en stapel för moms vecka 18 – summan är 282 kronor. Som om det inte är bokfört, alltså.
FRÅGA 2 A: Vad gör jag åt detta?

SVAR 2 A: Ingenting. Likviditetsprognosen räknar med att moms regleras på ff-datum. I detta kvartal 2022-05-12. I övrigt har du gjort helt rätt.

 

Under punkten MOMS på årsavstämningen säger Visma att ”Det finns momsredovisningar, för momsperioder för det räkenskapsår som du ska avsluta, som ännu inte är bokförda. Gå till momsredovisningen och bokför dem. När all momsredovisning för året är gjord blir den här punkten automatiskt avstämd.

FRÅGA 2 B: Ska jag göra en momsredovisning framåt, för april till december 2022 (som blir noll kronor in- och utgående moms)?

SVAR 2 B: Nej. Din momsredovisningsplikt tar slut 11/2. Helårsavstämningen går inte att använda när du avslutar verksamheten i förtid.

 

 

OBETALDA LEVERANTÖRSFAKTUROR

I februari fick jag en felaktig faktura från Visma och fick en kreditfaktura på hela summan (2 931 kr varav 586 kr moms). Jag la in båda i bokföringen och kvittade dem mot varandra. Efter forumtips la jag först in kreditfakturan, sedan den felaktiga (då skulle eEkonomi lösa det hela)

MEN. I Årsavstämningen får jag nu ett felmeddelande om att det finns obetalda leverantörsfakturor. Och i rapporten är det Vismafakturan som spökar. Summan är visserligen NOLL, eftersom även kreditfakturan finns där, men Visma verkar ju se det som att fakturan är obetald.
FRÅGA 3: Vad gör jag åt detta? (Och varför blir det så här?)

SVAR 3: Gå in på kreditfakturan och gör en manuell kvittning. Åtgärder/Kvitta.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

minna_1
UTFORSKARE

Hej och stort tack för ditt grundliga och snabba svar!
Det mesta var solklart, men har en uppföljande fråga på nr 1: Du skriver att jag kan boka om saldon på dessa konto till konto 2010. Se Bokföringsförslaget Ombokning av kapitalkonton....
Betyder det att jag också kan strunta i att boka om? (Någon nackdel?)
Och om jag måste göra detta: är det bokföringsförslaget "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" du menar? (Får inte upp något förslag på Ombokning av kapitalkonton)

Hej

 

Ingen nackdel så ombokning är inte nödvändig. Om du gör det så använder du ditt förslag till Bokföringsförslag och struntar i vad en virrig konsult föreslår.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

minna_1
UTFORSKARE

Är så tacksam för att du vill ta dig tid att hjälpa en ännu virrigare novis 😄
Tack RoffaK!