Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ewa Bury
MEDLEM

Avsluta periodiseringar Visma eEkonomi

Hej,

Jag behöver avsluta periodisering på en leverantörsfaktura. Jag har två rader med två olika periodiseringar på denna fakturan (första förhöjda leasingavgifter, två bilar som togs ut samtidigt därför det är två olika rader) men jag vill avsluta bara en av dom  och som jag kan se nu om jag avslutar periodiseringar så avslutas båda två.

Kommer jag kunna periodisera ett av dessa belopp igen om jag avslutar periodiseringar (jag tänker på återstående belopp, det är 18 månader kvar att periodisera). 

Visst om jag avslutar kommande periodiseringar kommer återstående belopp bokas bort från 1790 och  (i detta fall) bokas direkt på konto 5615 med juni datum?

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Ewa!

Om jag uppfattar dig rätt så vill du genomföra den första periodiseringen och men ta bort kommande? Det går att göra om du redan har genomfört en periodisering, vilket du isåfall behöver göra först under Bokföring - Verifikationer - Kommande periodiseringar

När du har gjort genomfört en periodisering, gå därefter går tillbaka till Inköp - Leverantörsfakturor - Välj den leverantörsfaktura där du har periodiseringar.

När du sedan väljer Avsluta periodiseringar, Åtgärder - Avsluta endast kommande periodiseringar så kommer du att få följande meddelande:

Du har valt att endast avsluta kommande periodiseringar samtidigt som du har periodiseringar som redan är genomförda. Detta innebär att återstående belopp att periodisera kommer att kostnadsföras. Föreslaget verifikationsdatum är samma datum som den senast gjorda periodiseringen. Det är möjligt att ändra datumet.

Programmet kommer alltså ge dig ett förslag på datum, men det är möjligt att ändra. Precis som du beskriver så kommer återstående belopp istället att kostnadsföras.

Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, återkom om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.

Trevlig helg!

/Tinne

Ewa Bury
MEDLEM

Hej,

Faktura är från januari 2021 så jag har redan genomfört några periodiseringar (beloppet avser första förhöjda leasingavgift så den skulle periodiseras i 36 månader, men vi avslutade leasingkontraktet tidigare)

När jag försöker avsluta kommande periodiseringar får jag följande meddelande:

EwaBury_0-1657107334793.png

Jag vill bara avsluta kommande periodiseringar blir det rätt om jag trycker på JA och vad händer då? 

Hej Ewa!

Jag har bollat din fråga med min kollegor en vända och här har vi landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med supporten, så att vi kan se hur det ser ut i ditt program.
Slå gärna en signal till mina duktiga kollegor på supporten så hjälper de dig med detta.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne