Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Erik211
NY MEDLEM

Avstämning fakturor mot Klarna avräkningsnota

(uppdaterad av Erik211 ‎2021-05-22 12:33 )

Hej, 

konstigt nog hittade jag bara en enda tråd i detta ämne, och den var inte så uttömmande https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/quot-Packa-upp-quot-Klarna-betalning-och-b...

Följande är min utmaning: Vi säljer via webshop som vi har hos Wikinggruppen. För varje order skapas en faktura i Visma eEkonomi Smart. Vi erbjuder Klarna och förskottsbetalning, och stora majoriteten av ordrarna är med Klarna. 
Vi får avräkningsnotorna från Klarna förstås - men det är ett omfattande manuellt arbete med avstämningen. I Klarnas avräkningsnota finns vårt ordernummer, men inte fakturanummer från eEkonomi. Därav blir arbetet följande: 

1) Kolla ordernummer i Klarnas avräkningsnota

2) I webshopen gå in i den ordern och kolla fakturanumret

3) I Visma eEkonomi manuellt stämma av den fakturan som betald (mot kassa&bankhändelser

(Jag har byggt en enkel excelmall som gör steg 1 & 2 ovan, när Klarnas ordernummer i avräkningsnotorn inte längre kom i nummerordning, så pallade jag inte att göra dem manuellt). 
Om man bara skulle kunna importera min lista med fakturanummer så skulle det vara mycket bekvämt. 

Det kan vara drygt 100st ordrar på varje avräkningsnota, så det hela tar en del tid. Jag tänker att det måste finnas fler som har samma utmaning? Och flera som arbetar mycket smartare än jag? 🙂
Jag känner till att Sharespine har en integration som fixar detta, men den är dels alldeles för dyr för oss och dels verkar den vara onödigt omfattande - jag är egentligen endast i behov av automatisk avstämning av fakturor mot Klarnas avräkning. 

1 GODKÄNT SVAR

Godkända lösningar
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Re: Avstämning fakturor mot Klarna avräkningsnota

Hej Erik,

Ser att du inte har fått något svar i din tråd och jag förstår att du gärna ser att någon som arbetar på liknande sätt som du delar med sig av sina erfarenheter. Finns det någon forummedlem som kan skriva några rader och berätta hur ni hanterar likande situationer så är ni varmt välkomna att hoppa in i tråden och dela med er till Erik.

Bra att du känner till integrationen från Sharespine och vill du ha en kontakt med mina kollegor som arbetar med integrationslösningar är du alltid välkommen att slå oss en signal på 0470-70 61 70. Kanske finns det någon annan lösning som skulle fungera för dig? 

Hoppas någon flikar in i tråden och gör både Erik och mig glada. /Tinna

Visa lösning i originalinlägg

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Re: Avstämning fakturor mot Klarna avräkningsnota

Hej Erik,

Ser att du inte har fått något svar i din tråd och jag förstår att du gärna ser att någon som arbetar på liknande sätt som du delar med sig av sina erfarenheter. Finns det någon forummedlem som kan skriva några rader och berätta hur ni hanterar likande situationer så är ni varmt välkomna att hoppa in i tråden och dela med er till Erik.

Bra att du känner till integrationen från Sharespine och vill du ha en kontakt med mina kollegor som arbetar med integrationslösningar är du alltid välkommen att slå oss en signal på 0470-70 61 70. Kanske finns det någon annan lösning som skulle fungera för dig? 

Hoppas någon flikar in i tråden och gör både Erik och mig glada. /Tinna

Visa lösning i originalinlägg