Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

awwd__
UTFORSKARE

Avvikande datum pga ångrad faktura

Jobbar uteslutande med förskott, dvs utskickad faktura ska betalas innan godset skickas. Har kvartalsmoms.

 

Sålde i mitten på juni varor till en kund och faktura mailades ut. Fakturan betaldes aldrig och i mitten på juli "ångrade sig" kunden och ville inte ha varorna. Jag ångrade fakturan och eEkonomi kvittade bort den ursprungliga fakturan. Tre verifikationer skapades automatiskt i juli; fakturan, krediten & kvittningen, alla med datum 15/6 (samma som ursprungliga fakturan).

 

Nu när jag ska skapa momsredovisningen klagar eEkonomi på "avvikande datum" då den tycker att verfikationerna på fakturan och krediten påverkar andra kvartalets momsredovisning. Systemet tar ingen notis om kvittningen.

 

Jag tycker att det inte finns någon anledning att ändra någonting då en inkludering av fakturan, krediten & kvittningen i andra kvartalets momsredovisning inte skulle göra någon skillnad. Skulle varken betala mer eller mindre moms.

 

Tänker jag fel?

 

/awwd

 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-02.

3 SVAR 3

Du tänker rätt. Avvikande datum är mest en information att det finns äldre verifikationer med i denna momstömning. Och precis som du konstaterar så tar dessa verifikationer ut varandra och du kan godkänna momsrapporten.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Jag håller med om att det dåligt att Moms-modulen ger detta förvirrande fel.

 

Jag tycker också att datumet på kvittningsverifikationen borde bli datumet då kvittningen skedde. Då blir ju tidslinjen korrekt, eller?

Precis, alla tre verifikationerna borde datumsättas vid kvittningen, inte som nu då alla ges det datum som fakturan skapades.

 

Tack för hjälpen,

 

/awwd