Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avvikelse i momsdeklaration på verifikation från iZettle- eEkonomi

HejFår avvikesle på en massa Izettle inbetalningar samt några andra,Vad gör jag för fel tro?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-04-25.

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När det gäller avvikelsen på 3,75 kr har du använt konto 3540 - Faktureringsavgifter där 25% moms beräknas, men detta är inte bokfört. 25% moms på 15 kr blir 3,75 kr och detta måste redovisas på konto 2611 så att det hamnar i ruta 10 på momsrapporten. Du får gå in och korrigera denna verifikation. Efter korrigeringen kommer du ha två differenser istället, en på 3,75 som innan och en på -3,75 men dessa kommer alltså ta ut varann.

Den andra avvikelsen beror på att momsen är uppdelad på både 25% och 12%, men försäljningen ligger bara mot 25%. Om det stämmer att det ska vara både 12% och 25% moms måste du även dela upp försäljningen så att en del av den finns på konto 3052 - Försäljning varor 12 12% sv.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, hur gör jag det. Har lite koll men undrar om du kan förklara hur jag ställer upp det.
Tack på förhand
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Har du en verifikation där du använder ett försäljningskonto med t.ex. momskod 05 så beräknas det 25% moms. Då måste du också redovisa 25% moms på ett momskonto, så att programmet beräknar lika mycket moms som du redovisar. Annars uppstår det avvikelser. 

För att korrigera ett konto eller en momskod på en verifikation går du in under Bokföring - Verifikationer - Klicka in dig på den verifikation det gäller och välj Åtgärd - Korrigera Bokföringsuppgifter /Korrigera momskod
grimjack
MEDLEM

Problemet uppstår väl av att iZettles dagsrapport inte skiljer på försäljningen. Den ger total summa exkl. moms, samt de olika momssummorna.
För att få det rätt behöver du räkna baklänges från momsbeloppen och själv dela upp totalförsäljningen, vilket kanske inte känns helt naturligt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Helt korrekt iakttagelse Grimjack!

När man aktiverar iZettle får man möjlighet att koppla sina olika typer av försäljningar till olika bokföringskonton, och i detta fallet verkar det som att samtliga olika momsförsäljningar kopplats till samma konto. Då får man såklart felet ovan, om man nu har olika momsförsäljningar. Korrigeringar i bokföringen får göras enligt din beskrivning, sen bör kontona kopplas om så inte samma fel uppstår igen. Se hur kopplingen ser ut nedan.

 

Här kan ni också se en film på det hela.

Ha en trevlig helg!

/Karl