Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avvikelser momsredovisning - eEkonomi

Jag försökte göra momsredovisning för 01-03 2017 och har två verifikat från bokslutet som är med med datum 31.12. och som skapar avvikelse. Dem finns med i själva beräkning och jag vet inte hur jag ska få bort dem....
3 SVAR 3

Lite osäker men jag tror du skall ta ut en momsrapport för dec 2016. Bokföra den och ev. även rätta din momsdeklaration för detta år. Sedan kommer det hela att rätta till sig av sig själv. Det finns för och nackdelar med att ha kopplat samman bokföringsåren som Visma valt att göra i eekonomi. Men det handlar kanske mest om en vanesak. Gillar deras admin bättre.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om bokslutsverifikationerna ska tas upp på 2016:s sista kvartals momsrapport, så kan du, precis som Tomas skriver här ovan, ångra den momsrapporten som finns för sista kvartalet 2016, för att sedan göra om den. Då kommer även dessa verifikationer hämtas upp på den momsrapporten, en rättelse får lämnas till Skatteverket, sedan börjar du om på ny kula till ditt nästa år, d v s 2017.

Är det bara korrigeringsposter som inte ska tas upp i någon momsrapport över huvud taget så får du leta upp verifikationerna och ta bort momskoderna på kontona som finns på dem, via Åtgärder - Korrigera momskod.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tog bort momskoderna och det gjorde susen:-) Äntligen fick jag bokföra detta rätt.

Tack så mycket för hjälpen!! /Pavlina