Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Balansera kostnader? - eEkonomi

Hej, bolaget hyr ett litet förråd för 400.-/m. Nu skall jag betala för 1:a kv 2019. Egentligen ska jag väl balansera sånt som ej upplupna kostnader sedan i årsredovisningen...men..för 1.200.-?? Är inte det aningen för mkt byrokrati? En sådan liten summa kan man väl kostnadsföra direkt? Eller?? Erfarenhet, någon?
7 SVAR 7

Re: Balansera kostnader? - eEkonomi

När du skriver under din årsredovisning intygar du att du följt visa redovisningsprinciper, bl a att bolaget har periodiserat sina intäkter och kostnader på rätt sätt.

Erfarenheter säger att det är bra att vänja sig vid att göra rätt från början.


Mikael
NY MEDLEM

Re: Balansera kostnader? - eEkonomi

Om du redovisar enligt K2 behöver du inte periodisera belopp under 5 000 kr.

Även högre belopp kan man låta bli att periodisera om det är periodiskt återkommande kostnad, som lokalhyra, försäkring och liknande. Dock får avvikelsen mellan perioder inte överstiga vissa gränser (som jag inte har i huvudet just nu).
NY MEDLEM

Re: Balansera kostnader? - eEkonomi

Tack! Precis vad jag ville höra! K2 4 ever!!
NY MEDLEM

Re: Balansera kostnader? - eEkonomi

Tydligen inte för K2-bilag!
NY MEDLEM

Re: Balansera kostnader? - eEkonomi

Följdfråga...vet du om samma sak gäller skattemässigt? Köper skattemyndigheten det?
NY MEDLEM

Re: Balansera kostnader? - eEkonomi

Det är helt i enlighet med skatteverkets syn.
Du kan läsa mer på https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.4/3214.html

NY MEDLEM

Re: Balansera kostnader? - eEkonomi

Tack!! Ditt kunnande passar min okunskap som hand i handske! Tack ännu en gång!!