Hej
Om jag tittar i kontoanalysen på balansräkningen, tittar på kolumnen "Vid periodens början"
Om jag tittar här på beräknat resultat längst ner, vad "borde" det vara för summa här?
Idag finns här en och samma summa som förföljer mig genom åren och funderar då vad som kan vara fel.
//Mattias
Löst! Gå till lösning.
Hej
Obalansen beror med största sannolikhet på att ett räkenskapsår inte är rätt avslutat. Om du går tillbaka och skriver ut balansräkningar bakåt i tiden hittar du året där "förföljelsen" började och utgående balans inte stämmer. Kontrollera avslutningen på detta år och rätta det som blivit fel.
Vill du ha hjälp med att rätta obalansen kan du kontakta mig på casperkonig@gmail.com.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej, snällt men ska det stå 0:- där längst ner då egentligen?
Innebär detta att man behöver deklarera om bakåt också?
Hej
Exakt, när du avslutar ett räkenskapsår och gör bokslut så ska Balansräkningen balansera och det ska stå 0 längst ned. Att felet hänger med innebär ju att under mellanåren så är åren korrekt avslutade och klara. Det är alltså ett enstaka tidigare år som blivit fel.
Rättning bakåt beror helt och hållet på felets art.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Jag känner att jag har tillräcklig kunskap för att göra rätt nu och verkar som det är rätt från 2019 för det är där samma summa återkommer. Men jag känner inte att jag har kunskapen att finna felet riktigt. Vet du om man kan få handgripligen hjälp från något företag och helt enkelt gå igenom bokföringen för att finna felet?
Hej
Jag gör det gärna. Om du skickar mig ditt organisationsnummer, vilken variant av eEkonomi du kör så får du en inbjudan om samarbete så kollar jag din bokföring. Annars har Visma förslag på redovisningskonsulter som gärna hjälper dig.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Bara för att vara tydlig, flikar in ett par skärmklipp på den kolumn jag tänker på, här är summan som följer med på 23 642,22
Hej
Som jag nämnde tidigare så gäller det att hitta räkenskapsåret där felet gjordes.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack, jag lägger ett mail till dig så tar vi det därifrån 🙂
Hej RoffaK,
Jag har samma problem som den tidigare användaren, ser ut som det uppstått ett fel redan 2020 som sedan följt med.
Sedan var det ingen förändring 2021 men sedan blev felet större nästa år. Verkar som jag missat något.
Har du möjlighet att hjälpa till?
2020
2021
2022
2023
Nu får jag felmeddelande vid årsavslut att Balansräkningen inte balanserar.
Kan inte förstå var det gått fel tyvärr
Hej
Om du skickar kontaktuppgifter till casperkonig@gmail.com så kan jag hjälpa dig. Av bilderna att dömma så har du glömt att bokföra om Årets resultat till Balanserat resultat efter bolagsstämma men skicka gärna ett mail.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.