Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KimVilja23
MEDLEM

Balansräkningen balanserar inte och Årsbokslut felmeddelande

Hej, har två saker som jag behöver hjälp med. Det en är att min balansräkning för 2022 inte balanserar och det gäller 0,05 kr som jag inte vet hur jag skall boka bort.

 

Vid årsbokslutet så fick jag felmeddelandet "Raden "Beloppvid årets utgång" i kolumnen "Balanserat resultat" (7846) stämmer inte med raden i balansräkningen (12090) tror att det diffar på årets resultat men vet inte vad jag skall boka?

 

Behöver hjälp med att exakt säga hur jag skall boka nu när min hjärna är helt kokt och jag vill bara bli av med detta för att skicka in och påbörja 2023 - tack för alla hjälp jag kan få!

Mvh KIM

 

Screenshot 2023-02-08 11.45.54 AM.pngScreenshot 2023-01-23 9.06.49 PM (1).png

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @KimVilja23 

Tack för att du hör av dig till oss. Detta är ett ärende som inte är helt lätt för oss att felsöka i via forumet, men jag hittade ett äldre ärende som påminner om ditt med en mindre differens i Balansräkningen i Årsredovisningen. 

Lösningen i det ärendet var att vår kund justerade sina tillgångar under t ex Kassa- och bankhändelser med det belopp som differensen avsåg, det vill säga 0,05 kronor i ditt fall. 

 

Anledningen till att du fått differensen skulle kunna vara att under fliken Kontrollera bokföring inne i deklarationsmodulen summeras beloppen först och sedan sker en avrundning, medan i Årsredovisningen så avrundas beloppen var för sig och sedan summeras.

 

Testa och se om du får det att fungerar och annars rekommenderar jag att du slår en signal till mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna. 

 

//Tinna