Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sampletekk1
MEDLEM

Balansräkningens tillgångs- och skuldsida balanserar inte i Deklaration och Årsredovisningen

Jag har tilläggget Deklaration och Årsredovisning.

Jag har skapat min deklaration, och när jag ska skapa årsredovisningen, så får jag felmeddelandet att balansräkningens tillgång och skuldsida intet balanseras.

När jag trycker ut balansräkningen från programmet för året, så visar det sig att på den balansräkningen så står det längst ned under "Beräknat Resultat" exakt den summan som det diffar mellan tillgång och skuldsidan. Vad göra?

11 SVAR 11
AnnicaL
CHAMPION

Det låter som att du inte bokfört årets resultat. Om firman gått med vinst bokför du D8999 K2099. Om det var förlust tvärtom. 

My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 
 

Det är en bra tanke @AnnicaL men det är nog inte felet här. När du använder dig utav tilläggsmodulen Deklaration & Årsredovisning för Aktiebolag till eEkonomi så skapar programmet automatiskt en verifikation för årets resultat när du låser deklarationen, du ska inte bokföra det manuellt. 

@Sampletekk1 Jag fick däremot en tanke att du kanske har bokfört årets resultat som en manuell verifikation också? Att det nu finns två verifikationer där årets resultat är bokfört. Kan det stämma? 

/My 

Jag ska kolla! Kan tillägga att det är första bokslutet för aktiebolaget, så det finns inget resultat för föregående år. Det är dessutom förlängt, så det sträcker sig från oktober 2018 till 31/12 2019. Spelar det någon roll?

@Sampletekk1

 

Nej, inte i detta fallet om det är som jag misstänker. Du ska fortfarande inte bokföra årets resultat manuellt oavsett längd på räkenskapsåret när du använder tillägget Deklaration & Årsredovisning för Aktiebolag. 🙂 

/My 

Jag hade tidigare bokat om resultatet manuellt, (kört enskild firma tidigare, så det gick av bara farten), hade skapat en rättning, men den verifikationen hamnade på 2020, så det var därför!

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag får meddelande (balansräkningens tillgångs och skuld sida för föregående år balanseras inte.)

Hur hanterar jag detta? Vilka värde ska jag titta på och korrigera? Hjälp snälla

Fd medlem
Inte tillämpbar

Usch, det är under kontroll nu

Det hela handlade om 0,40 kr, dvs 40 öre ! Det är det som diffade!

 

Tack för all hjälp från visma i förhand

Hej!

Har gjort det felet som diskuteras här, nämligen gjort en manuell verifikation både för åretsresultat och avsättning till periodiseringsfond och därför diffar balansräkningen med åretsresultat. Jag använder tilläggsmodulen. Problemet är att jag låst året, hur gör jag dels för att låsa upp dels för att ändra?

Hej Pedewe,

För att låsa upp ditt bokföringsår går du till Inställningar - Räkenskapsår och IB - Klicka på året och välj Redigera - ta bort bocken för lås bokföringsåret.

För att sedan vända/ta bort verifikationen som du skapade själv så provar du först att följa instruktionen Makulera eller tabort preliminär verifikation

Om ovan inte fungerade i ditt fall så följer du istället instruktionen skapa en korrigeringsverifikation.   

 

/Tinna

Perfekt, det hjälpte men hur låser jag upp deklarationen så jag kan göra om den? 

Godmorgon,

Hur du låser upp din deklaration kan du läsa om längst ner i hjälpavsnittet Inlämning av deklaration

 

Ha en fin torsdag! /Tinna