Jag använder Årsredovisningsmodulen i eEkonomi. När jag skall slutföra årsredovisningen och gör slutkontroll med ”Kontroll av årsredovisning” så får jag upp en dialogruta med meddelandet ”Balansräkningens tillgångs och skuldsida för fg år balanserar inte”.
När jag kontrollerar Balansräkningen under Balans- och resultaträkning i högermenyn så ser att det finns en differens på en krona mellan ”Summa tillgångar” och ”Summa eget kapital och skulder”
Hur kommer jag till rätta med detta?
För kännedom så utfördes föra årets årsredovisning även den i årsredovisningsmodulen i eEkonomi och går jag tillbaka till det räkenskapsåret och kontrollerar balansräkningen på sammastället så återfinner jag inte differensen.
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240313
Ser nu när jag läser igenom min fråga att det inte framgick att jag har brutet räkenskapsår med bokslut sista juni. Så detta gällde alltså räkenskapsåret som sträcker sig över 2015-2016.
Har följt dina instruktioner men en fundering som dök upp är angående inställningarna för avrundningsdifferensen.
Inställningarna för avrundningsdifferensen styr på vilka konton de automatiska avrundningarna hamnar, för tidigare räkenskapsår där avrundningsfunktionen ej är tillagd så finns inställningarna för avrundningsdifferenser men fyller ingen funktion?
Och än en gång tack för ett mycket tydligt och föredömligt svar
Hej!
Har råkat ut för ett liknande problem vid årsredovisningen.
Fått varningen " balansräkningens tillgångs och skuldsida fg. år balanserar inte"
När jag tar fram årsredovisningens Balans- och resultaträkning stämmer balansen för år 2020. Men för år 2019 diffar det med 1 krona. Är det möjligen år 2019 programmet refererar till?
Vet inte hur diffen har uppstått. Antar att jag kan lämna in årsredovisningen ändå eftersom år 2020 balanserar?
/jb98
Jag har också samma problem med retsamma 16 öre som härstammar från 2019. Jag kan inte riktigt förstå hur jag ska kunna justera detta nu i efterhand. Raden med konto 1790 visar en penna men jag kan inte justera beloppet där.
Går det att göra en manuell bokning och justera 1790? Vilket motkonto ska jag isåfall använda?
/Ulf
Hej Ulf!
Jag tänker mig att detta ska du kunna lösa i programmet genom att du klickar på rutan du vill ändra och sedan ska det komma upp en symbol som går att klicka på och så ändrar du sedan belopp.
Får du det inte att fungera eller om jag har missförstått din fråga så får du gärna höra av dig till supporten så löser vi det i den kanalen istället.
Välkommen!
Tinna
Nu har jag pratat med supporten som tipsade om att jag kunde boka bort de 16 örena manuellt men tyvärr inte hade utbildning i bokföring så de kunde inte ge svar på vilka konton jag skulle använda. Tillbaka till ruta noll, alltså.
Det är i deklarationsmodulen, första steget där jag ska kontrollera balansräkningen som jag ser att tillgångarna är 16 öre lägre än skulderna.
(Jag ser att jag kan ändra beloppen i hela kronor senare i processen som du visar men det gör ju inte att balansräkningen balanserar, eller hur?)
Hej Ulf!
Jag har fått information om att mina kollegor på supporten har mejlat en lösning till dig. Hoppas du får det att fungera och annars är du välkommen att svara på mejlet så hjälper vi dig
Trevlig helg!
Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.