Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
MODERATOR

Re: Balansräkningens tillgångs- och skuldsida stämmer inte för fg år - eEkonomi

Hej Awwd!

Anledningen till att raderna inte finns är för att det inte finns något bokfört på dessa konton under året. Precis som mina kollegor Karl och Sanna har skrivit så finns den färdiga avrundningsfunktionen för föregående år, därför behöver du korrigera den differensen själv. Så du har förstått helt korrekt 🙂

Du korrigerar manuellt genom att justera saldona under Årsredovisning - Balans- och resultaträkning. Kolla på vilken sida det väger över, tillgångar eller skulder/eget kapital, och höj upp sidan som som är mindre manuellt. .
Markera det kontot du vill öka/minska och klicka på Ändra.

Hoppas detta ger dig lite mer kött på benen!

Ha det gott 🙂

/Sofia 
Highlighted
NY MEDLEM

Hej, har en felande krona och har försökt göra enligt ovan, men när jag markerar kontot och "ändra" så finns bara alternativet att "flytta" kontot. Kan inte markera och ändra saldot med en krona - varför kan jag inte minska banksaldot eller kassasaldot med en krona? Hur löser jag detta?
mvh
Marlen
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej marlen,

Då du skriver att du endast får fram "flytta" så tror jag bara att du kikar på fel ställe.
När du är inne under Årsredovisning - Balans- och resultaträkning
Klickar du då tex på Kundfodringar får jag fram både konto 1510 och konto 1580. Klickar jag där på ett valt konto får jag endast fram alternativet Flytta.
Men tittar jag endast på raden med benämningen Kundfodringar så har jag alternativet Ändra på totalsumman för de båda.

Prova igen och titta endast vid benämningen och inte på raden för bokföringskontot.

/Cecilia
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kontroll av årsredovisningen ger felmeddelande: Balansräkningens tillgångs och s....

Vid kontroll av årsredovisning för 2018 så får jag följande fel:

Balansräkningens tillgångs och skuldsida för fg år balanserar inte

Skillnaden är 100 kr. När jag går in och gör en balansräkningsrapport för 2017 så ser jag att skillnaden är just 100 kr. Nu har jag två frågor på detta:

1. Hur kommer det sig att jag lyckade få igenom kontrollen förra året då det onekligen var en skillnad på 100 kr då också?

2. Hur korrigerar jag detta så att årets deklaration och årsredovisning går igenom?

Tack för all hjälp jag kan få. 

Mvh
Lars
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Skulder och tillgångar ej i balans från föregående år - Visma eEkonomi.

Hej! Jag ska deklarera och göra ÅR på egen hand för första gången - har tagit hjälp innan. Använder Visma-modulen Deklaration/ÅR och upptäckte att tillgångar och skulder inte balanserar föregående år (som ju är låst). Hur gör jag för att boka upp diffen på skuldsidan så att jag får balans?