Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bankhändelse minskar inte företagsskontots saldo

Hej

 

Jag kör Enskild Firma och Visma eEkonomi, har årsvis moms.

 

Jag har nog gjort min deklaration, och momsdeklaration, och enligt skatteverket så skulle jag nu betala in en viss summa i moms.

 

Har skapat en bankhändelse med beloppet, samt en verifikation med kredit 1930 (kopplat till företagskontot), samt 2650 debet.

 

Men mitt saldo på företagskontot står fortfarande på samma belopp, borde det inte minska?

 

När jag gjorde samma sak med F-skatteinbetalning, fast med kontona 1930/2012, så blev det genast en justering på företagskontot.

 

Båda händelserna gjordes med samma (dagens) datum.

 

Känns som jag missar något här....

 

Alla tips är välkomna!

 

/Fredrik

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Hej Fredrik,

Har du skapat en bankhändelse på företagskontot och matchat den mot 1630? Du skriver att du dels har skapat en verifikation, dels en bankhändelse. I vilken ordning? Du ska för det första skapa en verifikation av din momsdeklaration. Då bokför du D2650 K1630. Sen bokför du inbetalningen till skattekontot. Detta gör du genom en bankhändelse (uttag) på företagskontot som du matchar mot konto 1630. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

 

Jag har en momsredovisning (hela år 2019) verifikation (A174) som är gjord, och som har en post mot 2650.

 

Så jag antar att det är denna jag ska matcha mot?

 

Men när jag skapar en bankhändelse, så finns inget verifikation att matcha mot, om jag väljer Eget uttag (eller vilken annan som helst), måste beloppet matcha exakt för att den ska hitta? 

 

Eller kan man bara skapa upp händelsen som eget uttag och så är det bra med det?

 

1630? då menar du 1930 antar jag?

OK - har du enskild firma? Då använder du ju inte 1630 Skattekonto. När du då betalar momsen till skattekontot bokför du det som eget uttag, som du skriver. Att matcha är inte alltid att "matcha ihop" en transaktion med en annan (så är det ju när man betalar en leverantörsfaktura eller får betalt för en kundfaktura) utan kan ju också vara Egen kontering där  man själv knappar in vilket konto posten ska bokföras mot. I detta fall gör du alltså ett eget uttag. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok

Japp jag har EF.

 

Nu när jag ångrat mina bankhändelser, så har det blivit korrigeringar på varje som jag ångrat, vilket är helt korrekt förstås.

Så de borde ju ta ut varann.

Men, det saldot på mitt företagskonto har nu istället ökat med det beloppet som jag vill ta ut... 

 

Finns det möjlighet för någon att kika lite snabbt i min eEkonomi?

Hejsan, 

Om jag förstår det rätt har du nu ångrat de bankhändelser som jag antar bokförts felaktigt, som du säger tar dessa korrigeringar ut varandra så du hamnar på ruta 1 igen och kan ta det från början.

 

Hur har du gjort bokningen mer exakt efter detta?

Hur ser verifikationen ut för betalningen till skatteverket som du bokfört? Skicka gärna en bild. 

Är det denna bankhändelse/verifikation som inte minskat ditt saldo på 1930 utan istället ökat saldot? 

Återkom gärna så kikar vi på det! 
/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

 

Jag har gjort två felaktiga bankhändelser, som jag korrigerat.

 

Inte gjort något efter detta..

 

Men är inte på ruta 1.

Det konstiga är att mitt saldo på företagskontot steg med motsvarande en av de korrigerade bankhändelserna. (344467 kr)

Så jag undrar lite om det kan vara en bugg nånstans?

 

Bankhändelserna: (är för övrigt fel belopp tror jag, borde vara 325616 kr? det var det beloppet jag betalade in till skatteverket)

Freguz_0-1586863698369.png

 

Sen ursprunget till allt är ju min momsdeklaration, som ser ut såhär

Freguz_1-1586863823656.png

 

Har jag irrat bort mig helt nu eller?

Kan man få någon att kika på min bokföring, eller hur funkar det med sån support?

 

 

Hej! 

När du ångrar en bankhändelse så skapas en korrigeringsverifikation automatiskt som då nollar ut eventuella saldon som bokförts. Jag lägger ett exempel.

Du har en bankhändelse där du betalat 1000 kr som du bokför. Det innebär att ditt saldo på 1930 bör minska med 1000 kronor eftersom det kontot krediteras i verifikationen som skapas. Ångrar du sedan denna bankhändelse så skapas en korrigeringsverifikation där 1930 istället debiteras med 1000 kronor, vilket gör att saldot ökar igen. Är det detta som skett när du ångrat bankhändelsen menar du? Om så är fallet stämmer det tänker jag. 

 

Gällande beloppet på bankhändelserna. Om jag tolkat dig rätt har du efter att du ångrat dessa inte matchat och bokfört dem på nytt, då har du möjlighet att korrigera beloppet så det stämmer med det faktiskt utbetalda. Gå till Kassa och Bankhändelser - klicka på bankhändelsen - Ändra bankhändelse - ändra beloppet och Spara. Nästa gång du matchar händelsen är det detta belopp som kommer bokföras istället. 

Vill du ha hjälp med dig bokföring i programmet och kika närmre på det kan du via vår hemsida Hitta en redovisningsbyrå. De redovisningskonsulter du hittar här har också kunskap i våra program, till exempel Visma eEkonomi. 

/My