Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Michael17
MEDLEM

Bankhändelse saknar möjlighet att hänvisa till kundfaktura - eEkonomi

Hej,
Jag har råkat göra en manuell bokföring på en kundfaktura. när jag nu upptäckt det i kassa bank där jag hittar bankhändelsen som motsvarar betalning av kundfakturan kan jag inte längre oppla den till fakturan då den är bokförd som betald och har redan ett verifikationsnummer.  Saknar möjligheten att backa transaktionen om bokföra fakturan på nytt.


Jag kör eEkonomi, kontantmetoden. Säljer tjänster (6% moms) och använder endast bankkonto (1930). Har också en aktiv koppling mot banken ...

Kan någon beskriva hur jag gör med den baktransaktion som jag nu inte kan matcha mot. Är ny på bokföring så behöver ganska detaljerat svar. (vilka kontton etc ...).

Räcker det med att manuellt bokföra transaktionen och lägga en kredit rad på 1930? 


Tack på förhand!

MVH Michael
6 SVAR 6
Pacsac
CHAMPION

under Bank- och kassahändelser så leta upp händelsen du bokade manuellt - där kan du ångra den händelsen. Sedan kan du boka av den mot kundbetalningen


Michael17
MEDLEM

Hej, tack för förslag. Men jag kan bara ändra moms relaterat, ej boka av!? Har det att göra med bankförbindelsen?. Annat sött att göra?

Mvh Michael
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Michael!

Jag har kollat och eftersom du har bokfört fakturan betald manuellt kan du inte ångra händelsen som Pacsac skriver. (Det funkar i vanliga fall oavsett om du har bankkoppling eller inte).

Det du får göra är att matcha den nya bankhändelsen mot en Övrig insättning där du väljer ett tillfälligt konto, till exempel 2893.
Därefter får du under Bokföring - Verifikationer skapa en korrigeringsverifikation på den nyskapade verifikationen.

Jag har tagit vidare denna problematiken!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Michael17
MEDLEM

Hej, tack, då jag är väldigt ny med detta så undrar jag om du ( eller någon annan) kan göra en mera detlajerad uppställning hur jag gör i steg. Blir osäker hur jag skall tänka med moms etc nära jag gör en korrigering på detta vis. Fakturan hade 6% moms. . Tack. Exemplex kan bygga på 1000kr totalt där 6% ingår som moms. Stort tack på förhand!!
//Michael
Alexander Karlsson
ANSTÄLLD

Hej Michael!

Det första du behöver göra är att klicka på Matcha till höger om din bankhändelse.
I nästa steg väljer du som bokföringshändelse Övrig insättning.
Som inkomsttyp väljer du Egen kontering.
Där bokar du 1930 sedan mot det tillfälliga kontot, till exempel 2893 som Anna tipsade om.
När du har bokfört detta så går du sedan in på Bokföring-Verifikationer. Klicka uppe i högra hörnet på Ny verifikation.
Därefter gör du en korrigeringsverifikation där 1930 bokförs på kredit och det tillfälliga kontot bokförs i debet så att denna tar ut verifikationen som har skapats genom din matchning.

Då jag antar att du redan har bokat upp momsen när du bokade din kundfaktura manuellt så behöver du inte tänka på att ta upp momsen här. I detta läget korrigerar vi egentligen bara det insatta beloppet så att inte samma händelse bokförs dubbelt.


/Alexander
Michael17
MEDLEM

Hej, stort tack för din hjälp!