Hej,
När jag gör AGI och anger bokföringsdatum som förfallodatum (när beloppet dras från skattekontot) på SKV så bokförs beloppet på 1630 "i förväg", d.v.s. framåt i tiden.
Skattekontot har alltså ett negativt saldo i Visma eEkonomi till dess att inbetalningen (från t.ex. Företagskonto) registrerats.
På saldot ser det med andra ord som att beloppet redan dragits, fastän det inte har dragits. Själva dragningen syns dock inte på Kassa- och bankhändelser förrän man når bokföringsdatumet/förfallodatumet.
Nu när jag aktiverat bankkopplingen för skattekontot så importerar bankkopplingen den faktiska dragningen från skattekontot. D.v.s. jag har både den verifikation som "dragit beloppet" i förväg men också den riktiga dragningen.
Konsekvensen blir att jag manuellt måste ta bort de riktiga dragningarna som bankkopplingen importerat.
Fick göra det nu senast och det lär hända om några veckor igen (12 sep).
Är detta ett känt fel?
Gör jag något galet?
MVH
Innehållet är verifierat Visma Spcs 24-05-20
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Kan ni visa i ett exempel hur man bokför detta?
Jag har inte VismaLön men har bankkoppling och har skapat manuella konteringar som har ställt till det.
/Mats
Hej @matshybinette
Välkommen som ny forummedlem.
Utveckla gärna din fråga lite mer så ska vi självklart försöka hjälpa dig med hur bokföringen ska se ut. Det är även intressant att veta hur de manuella konteringarna som du nämner ser ut och vad de avser. Kanske är det ändå bäst om du börjar med att höra vad supporten säger och sedan återkomma till oss om frågan tenderar att bli mer bokföringsmässig? Det är svårt att ge råd när vi inte har alla fakta framöver oss.
Ha en fin dag och varmt välkommen att återkomma.
/Tinna
Intressant tråd. Har själv påtalat detta sedan det blev möjligt med koppling/integration till skattekontot. Jag hanterar inte lön varje månad, men vill minnas nu att jag "av misstag" matchade transaktioner från skattekontot gällande arb g avg och lönskatt mot en arbetsgivardeklaration så de blev avbockade, men ingen dubbel verifikation skapades.
Det är dock inte helt pedagogiskt och inte heller logiskt gällande flödet.
Vill man att arbetsgivardeklarationen, som idag då automatiskt bokas mot 1630, ska stämma i datum, så måste man göra deklarationen typ den 12:e - eller datera fram verifikationen. Men det känns ju inte bra i ryggmärgen att leka med datum framledes.
Dessutom är ju flödet - när det var manuellt - två steg. Man gör deklarationen i steg ett och betalar i steg två (ja steg tre drar Skatteverket pengarna från skattekontot och 27-kontona nollas).
Arbetsgivardeklarationen borde ligga "preliminärt" ungefär som en faktura (om kontantmetoden bredvid - eller bokförd i fakturametoden), men utan bokning på 1630. Sedan när dragningen är gjort på Skatteverket och man får in bankhändelsen, så matchar man den och först då, bokas 1630.
Det vore mer logiskt.
Det finns säkert flera lösningar som är bra, om ni och era produktutvecklare funderar - men vad som helst, så att det blir mer logiskt och följer det rätta flödet!
Mvh
Peter
Jag har funderat mycket över detta också.
Kan man inte lägga till information om detta i hjälptexten för den sidan?
Hej @LeffeG
Det kan jag hålla med dig om. Vi har tagit detta vidare internt och bett våra kollegor att se över sidans hjälptext.
Tack för att du hörde av dig.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.