Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sto_abab
MEDLEM

Bankkoppling tvingar fram fel datum: inköp hamnar på nytt räkn-år

Hej,

Jag gjorde inköp i butik sista dagen i föregående räkenskapsår då jag betalade med kort och tog kvitto.

Men bankkopplingen tvingar fram senare datum så att inköpet hamnar i nästa (nuvarande) räkenskapsår.

Det i sin tur medför två problem: dels missmatch mellan kvitto och bokföring, och dels det faktum att det fanns pengar avsatta för inköpet under föregående räkenskapsår medan företaget går backa nuvarande år då intäkter saknas.

 

Hur kan man lösa detta?

Kan jag så här i efterhand ta från oskattade pengar (vinst som jag skjutit upp), dvs genom att låta delar av uppskovet komma in i företaget under nuvarande år?

 

Mvh

Stockholm_AB

10 SVAR 10
AnnicaL
CHAMPION

Du bokför inköpet genom en manuell verifikation i december med både kostnad och moms, och krediterar t ex 2890 Övriga kortfristiga skulder. När dragningen görs i januari debiterar du 2890 och problemet är ur världen. 

 

Sto_abab
MEDLEM

Hej, och tack för svaret. Det lät busenkelt, men i efterhand har jag upptäckt att jag lyckats med konststycket att klämma in 2 verifikationer för samma köp, ena med K2440 Leverantörsskuld och den andra med K2890. Och då har kostnaden och momsen debiterats i båda dessa verifikationer.

Så i stället för

31-dec-21  K2890, D2641, D6212 (mobiltelefon)

(1-jan-22     D2890, K1930 skulle stå i blivnade årsredovisning)

 

har jag följande i årsredovisningen:

31-dec-21  K2440, D2641, D6212 (mobiltelefon)

31-dec-21  K2890, D2641, D6212 (mobiltelefon)

 

Hur kommer jag vidare från detta?

 

 

 

Jag tänkte tillägga att jag provat en tillfällig korrigering genom att skapa en ny verifikation i det gamla året men sedan tagit bort det vilket borde anses vara ok. I den konterade jag så att det som kvarstod som utgående var följande:

31-dec-21 K2890, D2641, D6212 (mobiltelefon)

men då balanserar inte balansräkningen för 2021, och resultatet som blir över är samma summa som D6212, dvs beloppet utan moms.

Hej @Sto_abab!

 

Som @AnnicaL sa kan du bokföra inköpet med en manuell verifikation, exempelvis 2021-12-31: K2890, D2641, D6212 för inköpet, och

2022-01-XX: K19XX, D2890 för bankhändelsen. De verifikationer som inte stämmer överens med detta behöver du korrigera bort, enklast via manuell verifikation, samma datum och spegelvända debet/kredit. Då ska allt stämma! 

 

Dyker det upp något annat eller om du har några frågor så bara återkom så hjälper vi dig. 

// Anton

Sto_abab
MEDLEM

Hej Anton,

Jag har precis som du skrev, men då balanserar inte balansräkningen. Tillgångar och EgetKapital+Skulder diffar då med samma belopp som D2641+D6212.

Hej @Sto_abab!

 

Vissa ärenden är svåra för oss att lösa i forumet. Kontrollera gärna att korrigeringarna är bokförda på rätt datum. Om inte det hjälper dig behöver du kontakta mina duktiga kollegor på supporten för att få vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm för att sedan kunna felsöka vidare.

 

Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
 

Sto_abab
MEDLEM

Hej Anton och AnnicaL,

Jag har löst det, dvs låst upp och korrigerat felet i 2021 och har genererat ny deklarationen och försöker skapa ny årsredovisning.

Och nu när jag håller på att ta fram ny årsredovisning så säger programmet att datum för årsstämma inte får vara senare än dagens datum. Var nånstans ändrar jag så att den inser att jag har ny årsredovisning på gång. Stämmans datum är idag 2023-03-30. Eller borde jag ställa den här frågan någon annanstans?

Mvh

Hej @Sto_abab 

Hur har det gått för dig i detta ärendet? När vi kikar i våra loggar så bör det fungera om du provar på nytt idag. 

Annars är du välkommen att höra av dig igen så ska vi undersöka saken närmare. 

 

Ha en fin dag

//TInna

Hej @Tinna Gunnarsson,

Det gick jättebra till slut. Var det dig jag pratade med när jag ringde igår? Eller var det du som ringde mig? Tusen tack och 100 stjärnor till er båda.

 

Jag har lämnat in deklaration och årsredovisning för 2022.

Även för 2021 (som jag var tvungen att ändra) har det gått iväg årsredovisning med fastställelseintyg (trots att vi inte var säkra på om fastställelseintyget kom med) till Bolagsverket och väntar där på min bekräftelse. Det jag undrar är hur jag gör för att skicka in ett följebrev tillsammans med årsredovisningen för 2021 till Bolagsverket.

 

För ev läsare kan det vara bra att känna till att det uppgraderade programmet för årsredovisning inte importerade alla bokföringsvärden från gamla programmet. Trots att jag hade allt uppdaterat i föregående års balansräkning när jag tittade i 2022 så låg den kvar på gamla värden när jag kontrollerade årsredovisningen inför inlämning. Men det gick bra att manuellt ändra värdena så att det blev balanserat.

 

Tack än en gång Visma support!

Mvh

 

 

Hej @Sto_abab 

Så skönt att höra att det löst sig. Nej du pratade säkert med någon av mina fantastiska kollegor på supportavdelningen. 

 

Tack för din återkoppling och ha en riktigt fin helg.

//Tinna