Hejsan! Jag sålde en tjänst per timme med 25 % moms och lät eEkonomi bokföra "automatiskt". Bokföringen blev då med konto 3051 som enligt texten gäller "försäljning varor sv". Är lite förvånad över att programmet plockar upp ett konto som är kopplat till varor när jag angivit "timmar". Tittar man sedan i BL Info:s bok "Bokföring" så blir det ännu mer förvirrande för där är konto 3051 angivet som "försäljning till personalen".
Rätt konto borde väl vara 3001 i det här fallet?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-16
Ladda hem en riktig kontoplan från: www.bas.se Den är bra att ha på skärmens skrivbord; det har jag. Så snart jag undrar något, har jag den lättillgänglig.
Vad du kan göra, är att du sätter dig ner med papper och penna och funderar på hur din verksamhet ser ut. Är det så att du enbart säljer timmar, kan du själv skapa ett nytt konto för det eller byta namn på kontot 3051 till "Konsultarvode" eller det du önskar kalla kontot.
Är du diversifierad och både säljer timmar och varor så kan du ha en serie för timmar och en annan för varorna, så att 3010 - 3099 blir olika konsulttjänster och 3110 - 3199 blir konton för varorna.
Det finns en viss flexibilitet i kontoplanen, tack och lov, vilken kan utnyttjas på olika sätt. Kika i den här kontoplanen jag föreslår, ska du se.
Lycka till!
//L
Hej Andreas,
Ja det går fint att göra en manuell verifikation och sedan hade jag skrivit en hänvisning om vilken faktura korrigeringen avser i rutan beskrivning på verifikationen. Momsen behöver du inte blanda in i detta fallet men däremot kan du gå igenom din artikelkontering så undviker du att det blir fel i framtiden.
Önskar din en fin vecka!
/Tinna
Har samma problem. Bytte enhet från styck till timme, men hade kvar bokföringskonto 3051 istället för 3041.
Hur gjorde du för att lösa detta? Har en betald faktura som jag behöver åtgärda, bokförd som:
Kredit
3051 - Momskod 05(25%), 10 000 kr
2611 - Momskod 10(25%), 2 500 kr
Debet
1930 - 12 500 kr
Är lösningen att helt enkelt skapa en manuell verifikation med följande poster?
Debet
3051 - Momskod 05(25%), 10 000 kr
Kredit
3041 - Momskod 05(25%), 10 000 kr
Och behöver man göra något med momsen (2611)? Visma vill ju lägga på moms-rader men gissar jag bara tar bort dom.
Har eEkonomi Smart förresten.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.