Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Behörigheter för olika användare - eEkonomi

Undrar om man kan vara flera användare för offerthantering i eEkonomi

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-06

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Ja, det går bra. När du lägger upp nya användare och ger dem tillgång till tjänsten eEkonomi genom att köpa till licenser, så kommer de också komma åt offert-modulen. Man kan sätta fyra olika behörigheter på olika användare - fullständig, läs, begränsad, försäljning.

Fullständig innebär rimligt nog att man har just fullständig behörighet, och läs att du enbart kan läsa all information utan att skapa någonting nytt.

Med begränsad behörighet kan du göra i princip allting förutom att bokföra fristående verifikationer (via Bokföring - Verifikationer eller Kassa- och bankhändelser), eller ändra under Företagsinställningar. Du kommer dock åt och kan ta del av all information i programmet.

Med behörighetsnivån Försäljning kan du göra allt försäljningsrelaterat arbete, d v s allting under rubriken Försäljning. Skapa kunder, artiklar, offerter, order, fakturor, men ingenting annat. Du kommer heller inte åt någonting annat eller kan ta del av övrig information i programmet.

I ditt fall väljer du alltså behörighetsnivån Fullständig, Begränsad eller Försäljning, beroende på vad du vill att de anställda ska kunna göra och ta del utav.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Behörighet redovisningskonsult - eEkonomi.

Hej!Har inlett samarbete med redovisningsbyrå för mitt enmans AB. De ska sköta bokföring, moms och deklarationer i min Visma eEkonomi.Det jag sköter är att fakturera kund samt betala ut min lön.Vad bör jag sätta för programbehörighet och attestbehörighet för att inte ge för stor frihet?Vill inte att de skall kunna göra utbetalningar utan min signatur.Vänliga hälsningarErik
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Erik,


Du kan läsa om de olika behörigheterna i Karls svar ovan och även på sidan Behörigheter. Behörigheten skiljer sig lite åt från varje funktion, där momsredovisning med en begränsad behörighet enbart gör det möjligt att godkänna momsrapporter. Där kanske fullständig programbehörighet skulle behövas, men då får byrån även full tillgång till allt annat i programmet. Kolla gärna sidan som jag länkade till och läs om de olika behörigheterna för att se vilket som skulle passa bäst i ditt läge.


Ha en fin dag!
/Theodor