Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Behöver jag bokföra på flera olika konton?

Hej!

Sitter med en leveranstörsfaktura som lagt på expeditionsavgift, samt frakt, öresutjämning... Frågan är om jag kan bokföra allt på samma konto eller om jag ska bryta ner allt på olika poster.

Fakturan ser ut så

Produkter (varuprover) 37,20
Exp. avg . 8,00
Frakt 23,20
Öresutjämn. 0,50
Moms 17,10
4 SVAR 4
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Behöver jag bokföra på flera olika konton?

Du kan bokföra allt på samma konto. Det är kostnader som du haft för att få hem varuprovet, så det är helt ok att boka allt som "kostnad varuprover".

//Tina
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Behöver jag bokföra på flera olika konton?

Tack! Det var så jag tänkte från början!
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Behöver jag bokföra på flera olika konton?

This reply was created from a merged topic originally titled
Småorderavgifter, fraktavgifter mm.


Hej

Undrar om småorderavgifter ska läggas ihop med inköpspriset och bokföras på samma konto 4000. Gäller samma sak för fraktavgifter som läggs på leverantörsfakturan vid inköp? Jag har tidigare gjort så men så var det en person som sa till mig att det skulle bokföras på eget konto. Vad gäller?
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Behöver jag bokföra på flera olika konton?

Man kan läsa i Redovisa Rätt att samma bokslutsregler gäller för frakt- och transportkostnader som för vanliga fakturor i samband med inköp/försäljning. Vidare att frakt- och trsptkstn ingår i det deklarerade anskaffningsvärdet för den köpta varan. Det torde därför inte vara något problem att bokföra hela beloppet inklusive frakt som "inköp".

Om man har större fraktkostnader under ett år kan det ju däremot vara värdefullt att hålla reda på dessa kostnader och kunna jämföra dem mellan åren och därför redovisa dem separat, men jag kan inte tolka det på något annat sätt än att det är frivilligt.

//Tina