Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Belopp insatt under året som nu inte stämmer vid årsredovisningen - eEkonomi

Jag har ett litet belopp (20:-) insatt under året som nu inte stämmer vid årsredovisningen. Insättningen är egentligen 2*10:-, det ena tillfället var att jag bara testade att föra över 10:- till företaget och det andra var att en insättning i bankomaten var 10:- för stor. Därav finns 20:- "för mycket" på ena sidan i balansräkningen (jag har satt detta konto under "bank o kassa".

Hur blir jag enklast av med detta problem? Kan jag flytta kontot i årsredovisningen till annan rubrik så problemet försvinner eller måste jag tillbaka till deklarationen och tex skriva detta som "Deklaration > Övriga uppgifter > 4.20 Lån från aktieägare (fysisk person) vid räkenskapsårets utgång och där skriva in 20:-?

eller måste jag in i förra årets bokföring och ändra? I så fall hur?
6 SVAR 6
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Vad bokförde du insättningarna mot för konto? Kan du hitta verifikationerna i din bokföring så blir det enklast!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Bokföring är ju inte min bästa sida som du kanske inser (enmansföretagare) men jag har i alla fall ordning på alla verifikat :-). De kom ju in på företagskontot och jag bokförde mot 2018 - Övriga egna insättningar.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Konto 2018 används vid insättningar för enskilda firmor. 
Detta borde ha bokförts på konto 2893 eller liknande.

Antingen gör du en justering i bokföringen eller så flyttar du konto 2018 till Övriga skulder i årsredovisningen.

Så länge som man har ordning så brukar det inte vara några problem att rätta, och vi lever väl för att lära 🙂
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna igen, jag gjorde ändringen genom att flytta till Övriga skulder, men så klart försvann ju inte mitt "problem" för detta. Jag har ju fortfarande inte samma värde under "summa eget kapital och skulder" som på "summa tillgångar". Det är fortfarande en differens på 20:-, fast på andra sidan så att säga nu.
Visst måste dessa två rader ha samma absoluta tal?
Fd medlem
Inte tillämpbar

🙂
Tack!!
Fd medlem
Inte tillämpbar