Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

'Belopp vid årets utgång' har ett värde som är felaktigt för kolumn 'Balanserat resultat'

Hej,

 

Nu behöver jag detta eminenta forums hjälp.

 

Får följande felmeddelande när jag använder funktionen "Kontroll av årsredovisning";

Raden 'Belopp vid årets utgång' har ett värde som är felaktigt för kolumn 'Balanserat resultat'

Har Googlat felmeddelandet och funnit att många fått detta, men att det i de flesta fall handlar om avrundningsproblematik, vilket inte verkar vara fallet för mig.

 

Så här ser värdena i fråga ut;

awwd___1-1650384077303.png

Rödmarkerat det som uppenbarligen är fel.

 

Vände mig till Vismas support för att försöka vad som kan tänkas ligga bakom felet. Supporten kom fram till att det är ett bokföringsrelaterat problem och rekommenderade forumet.

 

Så här ser Balansräkningen ut för Eget kapital (vänster kolumn per 211231, höger per 201231;

awwd___2-1650384586356.png

 

Har alltid förlitat mig 100% eEkonomi då jag har begränsad bokföringskunskap och det har alltsom oftast funkat perfekt. Det som avviker 2021 från tidigare år är att jag för första gången tog ut utdelning, 100 000 kr, men den har bokförts enligt mall som finns här på forumet.

 

Några bra råd var jag ska börja leta fel?

 

/awwd

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Det är alldeles säkert utdelningen som spökar. Av siffrorna du visar har balanserad vinst minskat med 155204 kr (550594 - 395390) fast du säger att utdelningen bara var 100000 så där har du ditt fel. Granska alla transaktioner på konto 2099 och 2091 under året så hittar du säkert felet.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tillbringade gårdagskvällen på Teams med en god vän som driver företag och med gemensamma krafter löste vi det. Det var mycket riktigt utdelningen som spökade. I ombokningen av årets resultat/utdelningen (före-/efter stämman) hade jag av någon anledning använt 2019 resultat som 2020 resultat vilket gav en missmatch på 55 kkr. Nu är allt åtgärdat och det känns fantastiskt skönt. Tack också AnnicaL för din insikt.