Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Per Melin
UTFORSKARE

Beräknat överskott på INK2S stämmer inte?

Hej,

 

Jag använder tillägget för deklaration/årsredovisning. Jag granskar nu deklarationen som programmet tagit fram och summan i fält 4.15 ("Överskott") verkar inte stämma.

 

De fält på blanketten som har värden är 4.1, 4.3, 4.6a, samt 4.6d. Vad jag förstår borde 4.15 vara summan av dessa fält. Så har det alltid varit tidigare år. Antingen gör eEkonomi fel eller så gjorde programmet jag använde tidigare fel.

 

Värdet som programmet fyllt i 4.15 är för stort, och diffen är exakt värdet i 4.6d. D.v.s. det ser ut som att programmet adderat 4.6d två gånger.

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Möjlig förklaring:

 

Återföring av periodiseringsfond är manuellt bokförd innan du börjar med tillägget Deklaration/Årsredovisning vilket kan skapa problem. Bokföringen sker automatiskt när du valt alternativ i Resultatplanering.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

 

 

Intressant.

 

Jag hade mycket riktigt gjort en manuell återföring i SIE-filen från det gamla programmet som importerades i Visma. Men då jag sedan förstod att det var fel skapade jag en korrigeringsverifikation som vände tillbaka återföringen. Undrar om det kan vara det som spökar ändå?

 

Förklaringen stämmer perfekt. Överskottet i 4.15 är "rätt" om programmet räknat med att återföringen av fonden för 2015 skett dubbelt. I så fall har programmet inte tittat på saldot för periodiseringsfonden vid årets slut utan istället letat efter verifikationer med periodiseringsfonden i debet och ignorerat korrigeringen. Det vill jag påstå är en bugg i så fall.

Kontaktade supporten. Fick ett helt absurt svar. Känner mig maktlös.

 

De tittade på min bokföring och svarade att de inte kan se varför det diffar och uppmanade mig att kontakta en redovisningskonsult. Jag bad istället att få rapportera detta som en bugg men för att göra det skulle Visma debitera mig för felsökningen.

 

Har varit IT-konsult i över 25 år och har aldrig varit med om en programvaruleverantör som tar betalt för felrapporter.

 

Jag godkänner svaret från RoffaK då jag misstänker att det är nära sanningen, även om det egentliga problemet är att programmet är buggigt.

Per Melin
UTFORSKARE

Jag hittade ett sätt att lura programmet att räkna rätt.

 

Efter att man valt hur man ska hantera periodiseringsfonderna under Resultatplanering fyller programmet automatiskt i fält 4.6d under Skattemässiga justeringar. På det fältet, klicka Ändra och sedan Spara, och sedan Återställ och Spara igen. Nu blir deklarationen rätt. OBS, du ändrar aldrig värdet som programmet räknat ut! Det räcker att klicka ändra och låta det förifyllda värdet stå kvar.

 

Ofattbart att det inte finns något sätt för mig att rapportera detta till Visma.

Hej! 

Först vill jag börja med att säga att det är väldigt tråkigt att ni upplevt er kontakt med oss på detta vis. Givetvis är inte vår agenda att ta betalt för rapporterade buggar utan detta välkomnar vi alltid för att säkerställa en så bra tjänst som möjligt. 

 

Gällande just detta felet så kan jag bekräfta att vi haft ett problem med detta tidigare under året som gjort att beloppet i ruta 4.15 inte räknats ihop korrekt. 

 

Skulle det vara så att man upplever detta problem som ni beskriver så kan man göra som Per Melin skriver ovan. 

 

Anledningen till att detta fungerar är för att man genom att ändra och spara tvingar programmet att göra en ny beräkning och då grundfelet är åtgärdat så blir den nya beräkningen korrekt. 

 

Vi ber om ursäkt för den eventuella irritation detta orsakat er! 

 

/ Emil H