Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bilpet
MEDLEM

Beskattas dubbelt vid betalning av skatt enskild firma

Jag upptäckte nyligen att när jag bokförde inbetalning av skatt enl följande; 

1930 kredit 4 148 kr

2012 debet 4 148 kr

- så bokas det mot eget kapital som i sin tur inte påverkar resultatet. M.a.o kommer jag att beskattas på beloppet jag använder för att betala skatt? 

Ponera att jag har en vinst på 100 000 kronor år 2024, jag kommer att betala ca 50% i sociala avgifter och skatt. Jag använder 50 000 av mina 100 000 för att betala in till Skatteverket, detta bokas som ett eget uttag vilket betyder att jag kommer att behöva betala skatt för hälften av 50 000 också. Sverige må vara motsatsen till skatteparadis men kan det verkligen vara så illa? Hjälp mig förstå

 

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer som du skriver. Inbetalning av olika skatter till företaget påverkar inte resultatet i det året man bokför dem. Det påverkar enbart likviditeten. 

Så gör du en vinst på 100 000 och betalar in skatt på 50 000 så kommer årets skatt fortfarande beräknas på vinsten på 100 000.
har du däremot betalt in skatt i förväg så får man ta upp det i deklarationen så skatten blir lägre.

Skatter för vinster från tidigare år får man dock inte dra av för.

/Joachim

Hejsan. Skatt är aldrig en avdragsgill kostnad, varken i AB eller i enskild firma. Den beräknas på det resultat som du har på sista raden i din deklaration. 

I enskild firma så påförs man ju även egenavgifter och dom är däremot avdragsgilla och för att man då skall komma någorlunda rätt så gör man i deklarationen blankett NE ett schablonavdrag för de egenavgifter som man kommer att påföras. Den stämmer inte riktigt men nästan.... 

Du kan jämföra skattedelen med din bruttolön vid anställning. Den sänker ju nettolönen och är ingen kostnad...

Inte lätt det häringa... Lycka till!