Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-01-11 11:31 )
  • 5 Svar
  • 1 gilla
  • 17036 Visningar

Bokföra egna uttag och varuuttag i en enskild firma och handelsbolag

Funderar du på att göra ett eget uttag av pengar eller kanske ett eget uttag av varor? Häng med så förklarar vi reglerna och visar hur du bokför.

Bokföra eget uttag av pengar

Ett eget uttag innebär att du tar ut pengar från ditt företag för att använda privat, detta minskar företagets eget kapital. Uttag av lön bokförs också som eget uttag eftersom en ägare i en enskild firma inte räknas som anställd. Mer information om vad eget uttag innebär finns i vår artikel Eget uttag -Vad är eget uttag och på Skatteverkets hemsida Lön och egna uttag

Konteringsexempel eget uttag i enskild firma och handelsbolag

Du har tagit ut 10 000 i lön från ditt företag,  detta bokför du som ett eget uttag. 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   10 000
2013 - Övriga egna uttag

10 000

 


Du har varit på restaurang och ätit med en vän men råkade betala med företagets kort. Eftersom kostnaden inte rör firman bör den bokföras som ett eget uttag. Middagen kostade 600 kronor.

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   600
2013 - Övriga egna uttag

600

 

 

Bokföra eget uttag av varor

Du som ägare av en enskilda firma eller delägare i ett handelsbolag kan plocka ut en vara ur verksamheten för privat bruk, detta kallas att göra ett eget uttag av varor. Uttag av varor beskattas som en försäljning trots att du inte betalar för varan, istället påverkas/minskar företagets egna kapital. 

Beräkna varuuttagets värde

För att bokföra ditt uttag av varor korrekt behöver du räkna fram vad varan du plockar ut är värd. Värdet baseras på varans nuvarande marknadsvärde (försäljningspris) exklusive moms plus momsen vid inköpet eller på marknadsvärdet beroende på om marknadsvärdet eller inköpspriset är lägst. Kan låta stökigt, men det du egentligen behöver ta reda på är om det är varans inköpspris eller nuvarande marknadsvärde som är lägst, sen är det bara att följa exemplen nedan. 

 

Mer information om beräkningarna finns på Skatteverkets sida Uttag av varor.

Bokföra uttag av varor där marknadsvärdet är högre än inköpspriset

Varorna som du har tagit ut från företaget har ett marknadsvärde på 4000 kr exklusive moms. Inköpspriset för varorna var 3000 kr exklusive moms och den ingående momsen som drogs av vid inköpet var 750 kr (25%). Mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och inköpspriset är 1000 kr. 

När marknadsvärdet är högre än inköpspriset blir varuuttagets värde marknadsvärdet exklusive moms plus momsen som drogs av vid själva inköpet.

 

Konto Debet Kredit
2011 - Egna varuuttag 4750  
3401 - Egna uttag momspliktiga, 25%

 

3000
2612 - Utgående moms på egna uttag, 25%

 

750
3404 - Egna uttag, momsfritt

 

1000

 

Bokföra uttag av varor där marknadsvärdet är lägre än inköpspriset

Du har gjort ett uttag av varor till ett marknadsvärde av 2000 kr exklusive 25% moms. Inköpspriset var 3000 kr exklusive 25% moms. När marknadsvärdet är lägre än inköpspriset blir varuuttagets värde marknadsvärdet inklusive moms.

 

Konto Debet Kredit
2011 - Egna varuuttag 2500  
3401 - Egna uttag momspliktiga, 25%

 

2000
2612 - Utgående moms på egna uttag, 25%

 

500

 

Konton när andra momssatser tillämpas:

  • Vid 12% moms används konto 3402 - Egna uttag momspliktiga, 12% och momskonto 2622 - Utgående moms på egna uttag, 12%

  • Vid 6% moms används konto 3403 - Egna uttag momspliktiga, 6% och momskonto 2632 - Utgående moms på egna uttag, 6% 

 

I samband med bokslutet kan du boka omföring av kapitalkonton, mer information om hur detta går till finns i vårt användartips Omföring av konton för eget kapital


Behöver du lära dig hur du bokför egna insättningar i din firma kan du läsa vårt användartips Bokföra egen insättning i en enskild firma

 

 

Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan. 

 

kundhosvisma.png

 

 

Kommentarer
Lotta_38
MEDLEM
(uppdaterad av Lotta_38 ‎2020-10-30 16:24 )

Jag vill veta vilka underlag som ska sparas vid egna uttag. Jag tänker mig att det räcker att jag har bokfört på 2013 i systemet. Ska jag då skriva ut en verifikation på det eller räcker det som det är. Eller ska jag dra ut ett kontobesked från banken varje månad där man kan se de egna uttagen? jag har aldrig fått det här förklarat för mig. 

Och med korrigeringsverifikationer, måste de också skrivas ut och sättas i pärmar?  

 

 

jag skulle förresten vilja veta hur man som bäst gör vid månadskiftet. Vad ska kontrollera, skrivas ut och sparas. Och hur sparar men det bäst`?  Har letat i flera dagar efter sammanhängade information på just det här. Frågar man i något forum så får man svar "det gör man som man gillar bäst" men om jag inte vet vad som ska sparas och ingen säger vad, hur, vart så är det svårt att veta.. 


My Janhall
ANSTÄLLD
(uppdaterad av My Janhall ANSTÄLLD ‎2020-11-02 10:47 )

Hej Lotta, 
Ja det kan vara en djungel men jag hoppas kunna klargöra ett par frågetecken. 🙂 

Underlagen till dina egna uttag skulle kunna vara kontoutdraget på överföringen mellan ditt företagskonto och privata konto. 

Vad det gäller att spara din bokföring på papper så blir hanteringen här bara mindre och mindre, det finns inte mycket du måste skriva ut och spara i pappersformat, till exempel så måste du inte skriva ut korrigeringsverifikationer eller verifikationslistan över lag. I vår artikel Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter finns flera svar på vad som gäller rent lagligt, jag tror och hoppas att detta kommer hjälpa dig en bra bit på vägen. 

/My 

MagdaBR
MEDLEM

Hej,

 

vad händer om en kund som har en enskild firma, har alla transaktioner på samma ett och samma bankkonto? Behöver man redovisa alla transaktioner även de privata eller hur ska man tänka där?

CarinaEsp
CHAMPION
(uppdaterad av CarinaEsp ‎2022-02-17 08:26 )

Hej,

 

Om det inte finns något specifikt konto för den enskilda firman så skulle jag säga att allt får gå mot eget uttag och egen insättning.

Annars är alternativet att boka alla transaktioner så att de privata händelserna blir eget uttag/egen insättning och resterande som tillhör verksamheten bokas mot 1930. Annars kan du inte stämma av bankkontot mot HB

 

//Carina

MagdaBR
MEDLEM

Tack för hjälpen!