Hej!
Jag har Enskild firma och ska för första gången göra återbetalningar till mitt privata konto, för överföring av startkapital, samt för inköp mot kvitto av kontorsmaterial och div. som jag lagt ut för privat. Jag har inte bankkoppling aktiverat så behöver göra alla steg manuellt. Vill vara säker att ingen skatt dras när jag ger tillbaka de lånade pengarna till mitt privata konto samt att jag senare kan få dra av momsen på inköpen.
BAKGRUND
Jag har gjort Manuella verifikationer för insättningen av startkapitalet och en för varje post när jag köpt material etc. mot kvitto (och för inköp har jag förstås då även registrerat momsen som "Debiterad ingående moms".) Nu vill jag alltså föra tillbaka de pengar jag lånat av mig själv privat.
Jättetacksam för hjälp!
/Elin
Nej även om du satt in pengar i rörelsen vid olika tillfällen behöver du inte "matcha" dessa insättningar mot uttag utan kan göra klumputtag.
Momsen har inget med hur du betalt inköpen - egna insättningar eller företagets pengar utan du gör din momsredovisning i rörelsen oavsett hur inköpen betalts givetvis under förutsättning att det är inköp som avser rörelsen. När du sedan gör ett uttag till dig själv av pengar så har detta inget med momsen att göra.
Copyright 2021 Visma Spcs. All rights reserved.