Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Betala kundfaktura med konto 2390

Hej kan man matcha en betalning som en aktieägare  har lånat till företag som finns i konto 2390 till en kundfaktura som är ej betald ? 

Med vänliga hälsningar 

Nellie

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Du kan välja konto 2390 som "betalkonto" när du bokar av kundfakturan. 

I e-Ekonomi smart går inte det. TYVÄRR. Kontot ligger förvalt till 1930 (eller till det du ställt in det till i intsällningarna).

Jag skulle också vilja lägga över- eller underbetalning direkt på skuld/fordan men det går inte heller.

AnnicaL
CHAMPION

Om du bokar betalningen direkt från fakturan kan du välja Annat konto och där ange vilket konto som helst i kontoplanen. 

Hur ska man göra detta? Om jag öppnar aktuell kundfaktura. Väljer Åtgärder i rullgardinen, registrera inbetalning, så kan jag inte välja konto. Jo, jag kan välja kassa eller bank. 

AnnicaL
CHAMPION

Sorry det är visst bara i Pro som det funkar så. Då får du boka av mot tex kassakontot och sedan via manuell verifikation föra om till det konto du önskar. 

Tänkte väl det 🙂

Hej tack för svaren men kan man bokföringsmässigt boka en  betalning via skuld kontot (2390) till en kundfodran ? 

MVH

Nellie

Jo, eftersom skulder minskar i debet och fordringar i kredit så kan man boka dem mot varandra. För du menar att företaget är skyldig pengar och företaget harsen skickat en faktura till ägaren?