Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
CHAMPION

Re: Betala med privat kort och föra tillbaka pengar? - eEkonomi

Med andra ord: det låter som du gjort rätt, jag tror inte det behövs något ytterligare bildunderlag. Dock, om möjligt, skriv gärna in någon hänvisning till vad betalningen avser, kanske till och med det relaterade verifikatets nummer.
NY MEDLEM

Intressant snack. sitter själv och skall göra precis denna manöver för första gången. Har jag förstått detta med "bildunderlaget" rätt enligt nedan:

1. Bildunderlaget är kopplat till inköpet för att det är ett underlag för inköpet.
2. Sen konterar jag det under "egna insättningar 2018" för att jag betalt med egna pengar. Alla inköp med egna pengar (2018) bygger sen en summa som är pengar som jag lånat ut till företaget.
3. Sen vill jag ha tillbaka mina utlånade pengar. Då kan jag egentligen ta ut vilken summa jag vill så länge den inte överstiger den sammanlagda summan av konto 2018. Överstiger den mina utlånade pengar i företaget måste jag betala skall och sociala osv. Å när jag tar ut dom anväder jag 2013.
CHAMPION

Hej

I en Enskild firma är inte Egna uttag (konto 2013) begränsade till saldot på 2018 utan du har rätt att ta ut vilken summa du vill så länge det finns pengar på Företagskontot. Någon skatt eller sociala avgifter är inte aktuellt utan i EF baseras egenavgifter och företagsskatt på det skattemässiga resultat du tar fram i bokslutet/deklarationen.

Egna uttag måste naturligtvis också vägas mot framtida behov av pengar för betalningar osv.

I ett AB finns däremot ett låneförbud som i praktiken innebär att du bara kan återfå de privata insättningar du gjort i bolaget (utlägg osv). Här brukar man använda konto 2893 både in och ut och saldot får alltså aldrig bli en debetpost.

I ett AB kan du löpande ta ut lön och då göra skatteavdrag samt deklarera och betala sociala avgifter.

MVH
Rolf 

NY MEDLEM

Okej. Då förstår jag. Tack!

jens