Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Tiger11
NY MEDLEM

Betalade januaris hyra 2015 i december 2016. Hur bokföra?

Fick återkoppling från skatteverket om att jag måste bokföra lokalhyra på rätt år. Vi är handelsbolag och använder bokslutsmetoden. 
Problemet är att jag bokfört januari månads hyra 2016 redan december 2015. Skatteverket förklarade att konto 1710 ska debiteras men jag får inte ihop det. 
Tack på förhand 🙂
2 SVAR 2
Tiger11
NY MEDLEM

Kan tillägga att då bokföringen för 2015 är stängd och hyresbeloppet 12656kr ska föras in på ink4s 4.3b för skattemässiga justeringar
katrina
UTFORSKARE

Hej!

Normalt sett ska man hänföra kostnader o intäkter till den period de avser. Om du hade gjort som man "ska" göra krediterar du ju kontot för bank när du betalar i december och debiterar kontot för hyror. Om man då analyserar kontot för hyror har rörelsen belastats för en hyra för mycket eftersom man betalar i förskott. När man så gör sitt bokslut krediterar man kostnadskontot för hyror och debiterar ett fordringskonto "Förskottsbetalda hyror" eller "interima fordringar"  eller "förutbetalda kostnader". Då blir ditt resultat för året 12' högre. 

När så du börjar bokföra på nästa år "vänder" man bokningen. Krediterar förskottsbetalda hyror och debiterar kostnadskontot för hyror så att januarihyran drabbar januari.

Nu när du stängt bokföringen måste du manuellt lägga till i deklarationen den kostnaden som du tagit för tidigt.

Hoppas detta hjälper dig.

Mvh