Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Hanna Bergqvist CONTENT PRODUCER ‎2024-02-15 11:41 )
  • 8 Svar
  • 1 gilla
  • 10477 Visningar

När du använder dina privata pengar för att betala inköp som gjorts till företaget bokförs detta som en egen insättning i företaget. Du ökar då det egna kapitalet i företaget.

 
Kvitto 

Använd Visma Scanner och ta kort på kvittot som du fick vid köpet. Gå in under Inköp - Bildunderlag i eEkonomi och klicka på kvittot. Som bankkonto väljer du Betalat med egna pengar. Lätt som en plätt! 

 

Har du inte en bild på kvittot bokför du inköpet som en manuell verifikation. Gå då in under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. I konteringen använder du 2018 i kredit och bokför sedan färdigt mot ett lämpligt kostnadskonto för det aktuella inköpet, samt kontot för ingående moms om köpet innehåller avdragsgill moms.


Ex:

2018 Kredit (Belopp inkl moms)

4000 Debet (Belopp exkl moms)

2641 Debet (Moms)

 
Leverantörsfaktura 

Har du lagt in leverantörsfakturan i programmet går du in under Inköp - Leverantörsfakturor och väljer Betalning. I Utbetalt från konto väljer du Betalat med egna pengar. Betalningen kommer då att bokföras mot konto 2018.

 

Har du inte lagt in leverantörsfakturan i programmet kan du antingen lägga in den och följa stegen ovan eller så bokför du inköpet som en manuell verifikation. Gå då in under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. I konteringen använder du 2018 i kredit och bokför sedan färdigt mot ett lämpligt kostnadskonto för det aktuella inköpet, samt kontot för ingående moms om köpet innehåller avdragsgill moms.


Ex:

2018 Kredit (Belopp inkl moms)

4000 Debet (Belopp exkl moms)

2641 Debet (Moms)

 

Kolla in filmen där Johan visar hur enkelt det är. 

 

Ett tips är att aktivera dig för att ta emot e-fakturor. Då får du leverantörsfakturorna inlästa direkt i ditt program och alla uppgifter inlagda med automatik!

 

Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-07-18

Kommentarer
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har inget "betalt med egna pengar" under bankkonto, hur gör jag då?

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Fd medlem, 
Har du en enskild firma eller ett aktiebolag? 🙂 I ett aktiebolag har du nämligen inte alternativet Betalt med egna pengar, utan det hanteras lite annorlunda. Du kan läsa mer om det här: Betalat inköp med privata pengar i ett Aktiebolag.

//Marielle

LarsRudin
NY MEDLEM

Toppen inlägg lätt att förstå. Jag är novis och undrar om och hur jag får in de leverantörsfakturor som jag just nu får till mig privat men de är ju kostnader för företaget? Precis som filmen visar så har jag en kommande faktura från er som jag nu vill bokföra likväl som fakturan för företagets hemsida som jag inte har via er.  

 

Sedan en helt annan fråga finns det något liknade inlägg för försäljning. min fråga där är om varje försäljning måste föregås av kundfaktura? 

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @LarsRudin,

Vad bra att du gillar inlägget!

Har du fått en lev.faktura skickad till din privata mejl kan du registrera den i Visma eEkonomi genom att spara ner den på datorn och dra och släppa filen under Inköp - Bildunderlag. För att bokföra lev.fakturan klickar du på bilden och väljer Koppla bild. Betalningen matchar du sedan mot den skapade lev.fakturan under Kassa- och bankhändelser. Jag vill passa på att tipsa om att framöver ta emot fakturorna som e-fakturor. Då läses informationen på fakturan automatiskt in i programmet och du behöver bara kontrollera innehållet och lägga till bokföringskonton för att fakturan ska bli bokförd. Läs mer om att ta emot e-fakturor.

Ang din andra fråga så beror det på hur kunden ska betala. Ska kunden betala via en faktura behöver denna skapas och skickas till kunden från Visma eEkonomi, men skulle du t.ex stå på torget och sälja någonting via swish behövs ingen faktura (vill kunden ha ett kvitto kan du dock självklart skapa en kundfaktura i programmet och skicka till kunden). Hur som helst ska försäljningen och betalningen alltid bokföras och då utgår du enklast från ditt kontoutdrag, under Kassa- och bankhändelser, när du fått in pengarna. Finns det en faktura matchar du betalningen mot fakturan och har du fått betalt på annat sätt och det inte finns en faktura matchar du den istället som en Övrig insättning.

Hoppas att det låter vettigt 🙂
//Marielle

Johanna Johansson
NY MEDLEM

Hej!

Superbra film! 

 

Kan jag som har enskild firma och använder kontantmetoden, göra exakt likadant som på filmen om jag köper saker av privata pengar från ett privat konto? Både vid köp där jag får ett kvitto, men även vid betalning av fakturor? 

 

Alltså, ska jag använda Konto 2893 Skulder till närstående person

Och sen om jag nu då tex köper en fotoram, använda Konto 6100 Kontorsmaterial och trycksaker samt 2641 Debiterad ingående moms. 

 

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar,

Johanna 

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Johanna Johansson!

Vad härligt att höra att du uppskattar filmen 🙂 

Ang din fråga så kan du absolut göra så som i filmen. Däremot bör du använda konto 2018 Egen insättning istället för konto 2893, då konto 2893 endast gäller för ett AB. 

Önskar dig en fin dag! 
Mvh Marielle

Handy John
UTFORSKARE

hej! 

har enskild firma och använder egna pengar.

hur kan jag registrera, bokföra om jag säljer varor till privata personer med bara en vanlig Kvitto skrivit på plats med hand? utan faktura?

Tack

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Handy John!

Vill du få bättre spårbarhet på kunder och artiklar rekommenderar vi att du skapar upp en kund med betalningsvillkoret Kortbetalning, Kontant eller Swish direktbetalning (beroende på hur kunden betalar) och därefter skapar upp en faktura. Fakturan blir då som en betalningsbekräftelse (om du delar den med din kund eller inte spelar ingen roll). Fördelen med detta skulle som sagt bli att du t ex får bättre koll på det du säljer, men du får också hjälp med bokföringen när det är dags att matcha betalningen mot fakturan/betalningsbekräftelsen. Betalningen får du in/registrerar du och matchar under Kassa- och bankhändelser. 

Om tillvägagångssättet ovan inte känns aktuellt för dig utgår du direkt från betalningen under Kassa- och bankhändelser. Du klickar på Matcha och väljer upp Egen kontering som bokföringshändelse. Vilka konton du ska välja beror på vad det är du har sålt (detta hjälper programmet dig med om du istället bokför mot en faktura/betalningsbekräftelse). 

Jag hoppas att det besvarar din fråga 🙂 
Mvh Marielle