Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jan S_
MEDLEM

Betalat samma faktura två gånger men bokfört betalning av 2 olika fakturor - eEkonomi

Jag har betalat och bokfört betalning av 2 st fakturor (nr1 och nr2) från samma leverantör och med samma belopp. Dessvärre visade det sig i efterhand att jag i själva verket har betalat faktura nr1 två gånger (har skrivit samma ocr-nummer) och har dessutom fått tillbaka en av inbetalningarna. Hur rättar jag till detta? Faktura nr 2 ska ju betalas "igen" och återbetalningen måste bokföras på nåt sätt

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240219

2 SVAR 2
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej! 

För att bokföra återbetalningen från leverantören, skapa en kredit leverantörsfaktura i programmet.
Det gör du genom att gå in under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura. Välj upp leverantören och markera rutan Kreditfaktura.

När du skapat kreditfakturan, bokför den som inbetald med det datum du fick återbetalningen.

Om jag har förstått dig rätt så har du redan skapat leverantörsfaktura nr 2 i programmet och bokfört den som betald?
I så fall kan du ångra matchningen av fakturan, så att den blir som obetald. När fakturan sedan är betald kan du matcha leverantörsfakturan som betald på rätt datum.

Du ångrar matchningen genom att gå in under Kassa- och bankhändelser, leta upp och klicka bankhändelser där du markerat leverantörsfakturan som betald - Ångra matchning.

/Adelina
Jan S_
MEDLEM

Tack för det! Trodde inte att det var så enkelt att bara "Ångra matchning" 🙂