Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Anna-Clara H
MEDLEM

Betalning av momsskuld

Hej!

Ny på eEkonomi Smart. Har bokfört en momsskuld från 2020 på följande sätt: Debet 2650, kredit 1630. Rätt eller fel? När jag ska registrera en bankhändelse för betalning av skulden kommer ingen "matchning" upp.  Hur löser jag detta?

Anna-Clara H

1 GODKÄNT SVAR
AnnicaL
CHAMPION

Om det du bokförde var momsdeklarationen är det korrekt.

Sen ska du betala in till skattekontot och det kanske är det du ska matcha? Det gör du gm att välja " Inbetalning till skattekontot", då blir konteringen D1630 K1930. 

Visa lösning i originalinlägg

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Om det du bokförde var momsdeklarationen är det korrekt.

Sen ska du betala in till skattekontot och det kanske är det du ska matcha? Det gör du gm att välja " Inbetalning till skattekontot", då blir konteringen D1630 K1930. 

OK. Tack för snabbt svar. När jag gör så som du beskriver får jag en varning att detta ska göras som en bankhändelse och där kommer jag inte alls vidare.

A-C H

Under Bankhändelser matchar du utbetalningen som "Övrigt uttag" och väljer Kostnadstyp "Betalning till skattekontot". Det är då de konteringar jag tidigare beskrev skapas. 

Tyvärr finns inte den kostnadstypen under Övriga uttag. De som finns är Egen kontering, Bankkostnader, Betalning av F-skatt, Eget uttag, Räntekostnader, Övriga egna uttag.  

A-C H

Har du enskild firma? I så fall bokför du skattekontohändelserna på 2012, inte på 1630. 1630 används för företagsformer som AB och HB som har eget skattekonto. Vid EF är det på ditt eget skattekonto som momsen hanteras.

Tack igen för tålamod! Nu har jag bokfört på 2012 istället för på 1630. Tyvärr blir det samma  uppräkning av kostnadstyp under Övriga uttag Egen kontering, Bankkostnader, Betalning av F-skatt, Eget uttag, Räntekostnader, Övriga egna uttag.  

A-C H

Då väljer du Egen kontering och anger 2012 i konteringsbilden du får upp.