Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Betalning via AutoPay har gått till fel mottagare

Den 21/2 betalade Visam AutPay en faktura som inkom som
Utkast till mitt Visma, som jag godkände och lade upp för betalning genom
AutoPay.

Så långt allt gott. Några veckor senare fick jag en påminnelse från leverantören som använder Klarna 

Det visade sig att pengarna inte kommit fram till rätt företag? Istället hamnade pengarna på ett företagskonto som jag aldrig köpt något hos. Min fråga är såklart: Hur kunde pengarna hamna så fel och hur får jag tillbaka dessa pengar så att rätt företag kan få sina pengar då företaget som pengarna gått till försattes i konkurs den 5:e februari i år. Så dessa pengar lär jag aldrig få tillbaka.

Min tidigare kontakt via Visma chatt var fruktlös ...det bara dog, min Bank ber mig kontakta det kursade bolaget och Klarna har skickat en ny faktura...såklart med straffavgifter och ränta. Det var ju precis detta jag ville undvika när jag automatiserade processen.

Jag önskar få klarhet i detta såklart!

6 SVAR 6
NY MEDLEM

Re: Betalning via AutoPay har gått till fel mottagare

Hej!

Jag har ingen lösning åt dig, men kan berätta att jag arbetat i Visma Administration i många år. En gång om året har betalningar spårat ur på det här sättet som du skriver och ingen kan förklara vad som skett. Nu har jag visserligen skickat betalfil istället för att jobba med Autopay, men ändå.

Vad jag hittat är att det av någon outgrundlig anledning gått snett vid skapandet av betalfilen för det hände alla gånger med leverantörsfakturor där leverantören var skapad sedan länge och där andra fakturor fungerat alldeles utmärkt att betala på samma sätt. Några gånger har den hittat på BG-nummer som inte funnits, vilket gjort att pengarna studsat tillbaka, men de flesta gånger har de gått till befintliga BG-nummer som gått - som du själv säger - till företag som inte varit upplagda som en leverantör i registret. Jag har haft tur att jag fått pengarna tillbaka, men tänkt om man ska betala en faktura på flera hundra tusen och den går till fel bankgiro. Det här kan ju skapa riktiga problem!

Det svar jag fått av Visma är att jag ska skicka över betalfilen till supporten så de får titta på den. Det har inte fungerat för oss, i och med att betalfilen raderas så snart man har lagt upp den och att det händer så sällan att man inte kan förutse när det ska hända. Sedan har bankgirot bytts ut vid skapandet av betalningen på något sätt, så jag tror inte att felet kan ses i betalfilen. När jag tittat på leverantörer i registret, har BG-numret varit rätt, men när jag har tittat på själva betalningen i betalnings-"modulen" har VIsma skapat ett annat BG-nummer.

Jag vet att det här inte hjälper dig, men det är bra att det uppmärksammas.

Med vänlig hälsning Lena
NY MEDLEM

Re: Betalning via AutoPay har gått till fel mottagare

Riktigt skumt är det ju i mitt fall att pengarna hamn på ett bolag som försattes i konkurs samma månad. Ett sådant misstag kan ju vara förödande om det är stora belopp och jag har ju ingen möjlighet att kolla detta när det gått iväg heller. Vem blir betalningsskyldig? Klart att jag skall betala räkningarna men när systemet inte fungerar som aviserad???? 

Re: Betalning via AutoPay har gått till fel mottagare

Hej Lentzit!

Du kom i kontakt med mig på chatten för några minuter sedan. Jag har skapat ett ärende på detta och även mailat till dig angående lite underlag som vi skulle behöva ha in. 

Besvara mailet för att vi ska kunna fortsätta felsökningen.

Med vänliga hälsningar, Jonathan
NY MEDLEM

Re: Betalning via AutoPay har gått till fel mottagare

Ja, det är ju en tokig slump att det blev så i ditt fall. Hoppas Visma hittar vari felet ligger. Tänk om man har en utbetalning till Skatteverket på några hundra tusen och pengarna går någon annanstans. Då får man "randad rumpa", vill jag lova...

Lycka till!
Med vänlig hälsning Lena
NY MEDLEM

Re: Betalning via AutoPay har gått till fel mottagare

Fick aldrig någon klarhet i det men har nu äntligen har jag fått tillbaka alla pengarna från bl.a. konkursboets advokater. 
NY MEDLEM

Re: Betalning via AutoPay har gått till fel mottagare

Vilken tur, grattis!
Mvh Lena