We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Att använda påminnelsen som bokföringsunderlag är ingen bra rutin. Påminnelser saknar oftast specifikation på vad man köpt och belopp för ingående moms. För att styrka att kostnaden är avdragsgill i din verksamhet (kostnadsföras) och utnyttja din avdragsrätt för ingående moms behöver du originalfakturan eller motsvarande som underlag för din bokföring. Har du inte denna kvar föreslår jag att du ber leverantören om en kopia.
Fakturan inklusive påminnelseavgift kan då bokföras så här:
2440 Leverantörsskuld kredit (296 kr) 5420 Programvara debet (nettokostnad enligt faktura) 2641 Ingående moms debet (moms enligt faktura) 6991 Övriga externa kostnader debet (60 kr)
Om jag vore som du skulle jag vänta med bokföring av denna transaktion tills du fått underlaget och de exakta beloppen på 5420 respektive 2641 och bokföra rätt från början.
Om påminnelsefaktura är en kopia på originalfakturan. D.v.s. endast ordet faktura är utbytt till påminnelse och påminnelseavgift är tillagd samt övrig text om att betalning måste ske omgående osv...
Är det då okej att använda denna påminnelse som faktura enligt lag eller kräver bokföringsnämnden att ordet faktura ska vara utskrivet på dokumentet?
Hej Christoffer! Jag tror att du behöver ha originalfakturan som underlag eftersom påminnelsen i sig inte är en affärshändelse. Kolla gärna med Skatteverket för att få ett 100% korrekt svar, och återkom gärna här i tråden så att vi kan sprida kunskapen vidare!