Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mawa__
NY MEDLEM

Betalt en leverantörsfaktura två gånger i eEkonomi

Hej
Jag har råkat betala en leverantörsfaktura två gånger. Jag har inte fått någon återbetalning utan har beloppet tillgodo. Jag har via en manuell verifikation bokfört om belopp och moms och lagt tillgodobeloppet på konto 1680. Nu har jag fått en ny leverantörsfaktura som jag bokfört på vanligt sätt. Dock är denna på en mindre summa än tillgodobeloppet. Den är ju då alltså redan betald och jag går inte in och godkänner den på banken. Men hur markerar jag den som betald i visma när det inte finns någon bankhändelse?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240212

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Du behöver registrera en betalning på leverantörsfakturan så att den försvinner från reskontran men tyvärr kan du bara välja mellan ditt kassa- eller bankkonto. Det går alltså inte att välja konto 1680 som hade passat bra i detta läget.

Enklast är att du letar upp din leverantörsfaktura och markerar den. Här kan du nu välja Betalning och då kan du förslagsvis välja ditt kassakonto och registrera den som betald. Sedan skapar du en manuell verifikation där du bokar om 1910 mot 1680. På så sätt minskar du tillgodo-beloppet samtidigt som du justerar låtsas-betalningen på 1910.

Bara återkom om något är oklart eller om du har fler funderingar.
mawa__
NY MEDLEM

Ja men in vilket läge hittar jag knappen betalning? Jag har försökt att gå till fakturan från olika lägen men får aldrig upp den. Kanske den inte finns när man har bankkoppling?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Nej det stämmer, när du har bankkopplingen finns inte denna knappen.

För att registrera en betalning på leverantörsfakturan kan du istället gå via Kassa- och bankhändelser nu och välja ditt Kassakonto här. Skapa en Ny kassahändelse, ange rätt datum och fakturans totalbelopp i minus och klicka på Lägg till. Du får sedan klicka på Matcha och välja Betalning av leverantörsfaktura. Hämta upp rätt faktura och avsluta genom att klicka på Bokför.

Nu är leverantörsfakturan betald. För att justera 1910 och 1680 gör du ombokningen antingen via en manuell verifikation som jag skrev i mitt tidigare svar, annars kan du fortsätta här och skapa ytterligare en kassahändelse. I så fall anger du samma datum och samma belopp fast med plus. Klicka på Matcha och välj Övrig insättning och sedan Egen kontering. Kontera sedan klart genom att välja 1680 som motkonto.

Hoppas du hängde med, annars är det bara att återkomma. 🙂