Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betalt in för lite eller för mycket på en rutfaktura i eEkonomi

Hur gör man när kunden betalt in fel belopp på en rutfaktura i Visma eEkonomi
Fakturan är bokförd men kunden har betalat in 200 kr för lite. Upptäckte detta när jag inte kunde begära rutavdrag??

Jag har också en kund som betalt 20 kr för mycket på en rutfaktura och den är bokförd och detta upptäcktes först när rutavdraget kom från skattemyndigheten.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240212

11 SVAR 11
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Vad har du och din kund bestämt? Om du får in ytterligare 200:- från den första kunden kan du göra ytterligare en delbetalning på fakturan, därefter kan du ansöka hos Skatteverket.

Gällande kund nummer två kan du också bestämma med kunden vad som ska göras med de här överbetalda 20:-, om du får dem som någon sorts dricks eller om de ska återbetalas.

Återkom gärna när du vet hur du vill hantera detta så hjälper jag dig hur du gör i programmet.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Angående de 200 kronor som är för lite inbetalt förstår jag nu hur jag ska göra men hur gör jag med bokföringen på den som det är 20 kr för mycket inbetalt.
Vi kan nog anse det som dricks, dels blev den för sent inbetald.

De 20 kronorna kan du bokföra på konto 3099 eller motsvarande.

Har du redan hunnit markera fakturan som betald med 20:- för mycket eller är du i steget att du ska registrera nu?
I så fall registrerar du fakturan på det beloppet som kunden verkligen skulle betala in och sen skapar du en Ny bokföringshändelse där du väjer Övrig insättning och matchar de resterande 20:- mot konto.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har redan markerat fakturan som betald och upptäckte att kunden hade betalt 20 kr för mycket när jag skulle matcha inbetalningen från skattemyndigheten (Rut ) och det gick inte. Inbetalningen från Rut är bokförd men det är ju fortfarande 20 kr för mycket på fakturan. Hur gör jag nu?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Registrera betalning på fakturan med det belopp som finns kvar tills den är helt betald. Resterande 20 kr registrerar du som Anna beskriver ovan. Ny bokföringshändelse - Övrig insättning - motkonto 3099.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har gått in på bokföring - verifikationer men hittar inte ny bokföringshändelse ?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Eftersom det är fråga om betalning hittar du detta när du registrerar kassa- och bankhändelser. När du matchar inbetalningen (på 20 kr för mycket) gör du det först mot kundfakturan. När du gjort det har du 20 kr kvar att stämma av. Då klickar du på knappen ny bokföringshändelse:

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har,redan matchat fakturan och upptäckte inte att det var 20 kr för mycket inbetalt förrän senare. Så fakturan är bokförd och klar men jag har 20 kr för mycket på kontot.

Hej!

Vad jag kan se så kan du inte använda matchningsalternativet Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från Skatteverket utan du får matcha beloppet som en vanlig inbetalning.
När du har det inbetalda beloppet från Skatteverket under Kassa- och bankhändelser väljer du Matcha och i fältet Välj bokföringshändelse väljer du Inbetalning från kundfaktura
Här plockar du upp din kundfaktura som vanligt. 

Du kommer då ha 20:- kvar i Belopp att stämma av längre ner på sidan. Klicka på Ny bokföringshändelse och välj Övrig insättning för att matcha de 20 kronorna som jag har beskrivit längre upp i tråden.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har gjort en inbetalning kassa bankhändelser och när jag sedan ska plocka upp fakturan så går det inte. Fakturan är helt bokförd och klar så programmet hittar den inte.
Kan jag matcha med övrig insättning?

Okej, så du har bara 20:- kvar att matcha? I så fall funkar det utmärkt.

Kontrollera att du har rätt saldo på dina konton för kassa och bank och att fakturan är slutbetald så ska allt stämma.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~