Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bidrag för 2018 inkom till konto 2019 - eEkonomi

Hej

VI är en förening som har haft en anställd under 2018. Hens anställning avslutades i November. Det bidrag vi erhöll för hen kom dock inte in på konto förrän i Januari 2019. 
Hur konterar jag för att den summan ska hamna på 2018 års resultat?

MVH
Terry
15 SVAR 15
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kredit 3985
Debet 1680

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mikael!
Antar då att jag i 2019 sen konterar

Debet 1930
kredit 1680

Så förloppet blir följande:

I 2018 genomför jag konteringen

K3988 (som vi använder)
D1680

I Januari 2019 Sedan använder jag denna kontering?

K1680
D1930

Behöver jag göra årsavslutet först eller kan jag göra det innan?

MVH
Terry
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har gjort rätt
Du bör alltid kunna jobba i de två bokföringsåren parallellt, kom bara ihåg att föra över UB från 2018 till 2019 när du lagt till något för 2018.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!

Just det... Det får jag absolut inte glömma. 🙂
Med denna kontering är jag helt klar med 2018 och kan påbörja årsavslutningen och kontakta revisorerna. 🙂
Mycket hjälpsamt!

Terry
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra jobbat

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gör du dina bokslutsbilagor själv?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!
Visst är det så att man går in och bokar upp i 2018 för att ändra ib 2019?

Ja, vi gör hela årsavslutet själva. Vi är en ideell förening om nu det har betydelse. Jag har haft positionen som kassör i två år och detta är första avslutet jag gör med eEkonomi. Något speciellt jag behöver tänka på?

I det gamla programmet gjorde vi följande verifikationer för att avsluta året:

Avskrivningar
D8121
K1121

Coop (Konto på Coop)
K1945
D8710

Utdelning Robur (Fondplaceringar i swedbank)
D1350
K8710

Omfördel föreg års resultat
D2091
K2099

Omför. åretsresultat
D8999
K2099

Hur mycket av dessa konteringar gör visma automatiskt när man gör årsavslutet?

Terry
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag jobbar bara med manuell kontering i Visma Adm - 1000 så jag har ingen koll på automatkontering i e-ekonomi,  men det ser du själv i verifikationslistan vad programmet skapar.

Varför bokförs avskrivningar i konto grupp 8 (8121) ? Vad är det ni skriver av?

Mikael


Fd medlem
Inte tillämpbar

Det vi skriver av är värdeminskning på fastigheten.

Okej. Jag har iallafall haft glädje och tagit kunskap av dina kunskaper hittills så det går bra. 🙂 Det finns andra som säkerligen har koll på det. 😉

Såg nu att ditt konteringsförslag fungerade precis som önskat. 🙂 Stort tack! Återkommer säkert med fler frågor. Som sagt det är första året med Visma och det enda jag gjorde på förra programmet var att avsluta året med konteringslistan jag skrev.

Har du koll på det jag frågade om att boka upp för att uppdatera IB?

Terry

Hej Terry! 

I eEkonomi uppdateras ingående balansen automatiskt på 2019 om du bokför något på 2018. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Lisa
Jag måste bli mer up to date i e-E

M
Fd medlem
Inte tillämpbar

Grymt! Tack Lisa!

Jag har fler frågor till dig om det är ok? 🙂 Om du tittar på konteringen jag skrev angående hur vi avslutat åren tidigare år. Innan mig. Är de övre automatiska i eEkonomi? Omfördelning av årets resultat måste jag ju göra oavsett såg jag i årsavslutningen i programmet.

Hittade en diff på 1 krona som ligger kvar sedan föregående år. Hur Konterar jag så saldot på 1930 blir rätt eEknomi ligger 1 krona plus från kontoutdraget.

MVH
Terry

Programmet kan hjälpa dig med avskrivningar om du har lagt in inventarierna under Bokföring - Inventarier, läs mer i avsnittet Åtgärder för inventarier

Eftersom differensen är på ett så pass litet belopp så kan du bokföra det mot t.ex öresavrundning. Det är ju ganska troligt att det är några ören hit och dit som det har blivit fel på. Har du ett högre belopp i eEkonomi än på banken så ska du kreditera 1930 i eEkonomi, då minskar pengarna i eEkonomi. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

7821 är rätt konto att bokföra avskrivning av fastighet på.
Revisorerna blir nog glada om det bokförs så.

Ja du bokför i 2018, går till 2019 och hämtar där upp UB från 2018 till IB 2019

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Just det där med avskrivningen är vad jag för står inte för själva fastigheten då vi hyr den. Utan det finns ett rivningskontrakt på fastigheten som spelar in här. Vet inte riktigt hur det där fungerar. Får kolla upp det där med kontot iaf. Vi har förövrigt lekmannarevisorer, vilka enligt min förståelse inte alltid följer sedvanliga normer.

Terry