Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ehalvord
MEDLEM

Bifoga PDF istället för foto vid användning av Visma Företagskort

Hej! 
Vi fick ett Visma Företagskort och testade ett inköp med det. I appen verkar det som att man bara kan bifoga foton. Hur gör jag om kvittot är en PDF?
Finns det en beskrivning av hur processen är tänkt för den som redovisar (tänkt arbetsflöde efter att ha gjort en betalning och bifogat kvitto)?

3 SVAR 3
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej! 

Tack för att du ställer din fråga i vårt forum! 

Vi har ännu ingen steg för steg beskrivning för processen ute (det kommer längre fram) men jag ska göra mitt bästa för att beskriva flödet. 

Så här ser flödet ut: 
1. Kortet dras och transaktionen går igenom
2. Du får direkt en notis i mobilen från eEkonomi appen
3. Du går in på notisen och får välja transaktion i listan av transaktioner som ej har ett underlag kopplat
4. Ta fotot (du är fortfarande kvar i eEkonomi appen)
5. Skicka in underlag.
6. Bokför sedan händelsen inne under kassa och bank i eEkonomi via webbläsaren (eEkonomi kommer ha tolkat underlaget och du behöver bara trycka på Bokför)

Angående din fråga om hur du ska hantera PDFen väntar jag fortfarande svar internt, jag kommer återkoppla så fort jag har ett svar. 

Jag hoppas att detta hjälpte dig en bit på vägen. Jag hör av mig snart igen. ☀️
/Ebba 

ehalvord
MEDLEM

Tack Ebba! Det är nog en jättebra process där man har "spontana" inköp med papperskvitto (resturanger osv). Det andra användningsområdet för mig är olika engångs-inköp på nätet eller även appar (tåg osv) där jag vill köpa varan/tjänsten och samtidigt bifoga orginalkvittot (PDF typiskt).

Det är inte jag som bokför men jag vill slippa att personen som bokför skall behöva leta bland kvitton i någon inkorg eller liknande och istället ha både transaktionen och kvittot kopplade när det skall bokföras.

Nu har jag fått lite mer klarhet i hanteringen och ska försöka förmedla det så bra jag kan. 😁

Programmet stödjer ditt andra användningsområde och du kan välja själv vilket sätt som blir smidigast för dig.  
Alternativ ett är att du använder programmets drag and drop funktion inne via Bildunderlag i eEkonomi. Det är smidigt om du har PDFen på datorn. Du lägger alltså in dina kvitton/ PDFer i eEkonomi när det passar dig och programmet gör sitt bästa för att para ihop detta med dina bankhändelser. 

Ett annat alternativ är att använda dig av Visma Scanner-appen och slå på funktionen för att kunna mejla in underlag till en unik adress. Du kan välja om underlaget ska hamna i Scanner-appen (där du får kontrollera och godkänna innan det skickas till eEkonomi) eller om det ska skickas direkt till eEkonomi. Vill du att underlagen ska skickas direkt till eEkonomi görs den inställningen i Scanner-appen via funktionen "Skicka direkt till ekonomisystemet". 

Båda alternativen gör att dina bilder hamnar i Bildunderlag i eEkonomi och programmet kopplar ihop bilden med dina transaktioner (via Kassa och bank) om belopp och datum kan tolkas korrekt. Om programmet inte kan tolka uppgifterna får du själv para ihop bild med händelse. 

Läs gärna mer här.  

Hoppas att du blev något klokare! Du är varmt välkommen att ställa följdfrågor eller ringa in till vår support om du vill att vi förklarar igen. 😊
/Ebba