Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bildunderlag till varje bankhändelse

Hej! Jag är kassör för en ideell förening och vi har rätt så många in- och utbetalningar under året. Det är väldigt smidigt att klistra in bankgiroutdraget och bokföra automatiskt men det får mig att undra över hur det fungerar med verifikationerna. Måste jag ta ut kontoutdrag i pdf för varje dag och sedan koppla till varje inbetalning manuellt eller går det att koppla kontoutdraget automatiskt för varje affärshändelse så att jag slipper detta digitala pappersarbete? 

 

Förstår att det finns bankkopplingar men ser dessa till att även verifikationerna kommer med? Känns som att alla dessa banktjänster är en enda djungel. (Vi har SEB som bank).

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag tolkar det som att du funderar på dem underlag du behöver koppla till verifikationerna som skapats när du matchat och bokfört ditt kontoutdrag under Kassa och bankhändelser. Svaret är inte helt enkelt eftersom det beror på vad in/utbetalningarna består av. Jag kommer lägga några exempel nedan så tar vi det därifrån. 🙂

Exempel 1
Du har fakturerat via Försäljning - Kundfakturor i programmet, när du sedan får betalt så klistrar du in kontoutdraget under Kassa och bankhändelser för att bokföra betalningen till kundfakturan. Du behöver i dessa fallen inte koppla kontoutdraget som en pdf/bildunderlag till verifikationen eftersom kundfakturan du skapat fungerar som underlag till verifikationen. 

Exempel 2
Du har gjort ett inköp mot kvitto i en butik. När detta dras från företagskontot klistrar du in kontoutdraget under Kassa och bankhändelser för att bokföra utbetalningen. Här finns det inget färdigt underlag att koppla till verifikationen utan det får du importera och koppla manuellt. Jag rekommenderar vår app Visma Scanner till detta. I appen fotograferar du dina kvitton med mobilen och få in dem direkt i ditt ekonomiprogram. Bilderna kan sedan läggas in som digitala kopior av dina bokföringsunderlag till verifikationen i eEkonomi. 


Exempel 3 
Du får en leverantörsfaktura. Använder du Visma Autoinvoice skanningstjänst kan du få in leverantörsfakturorna från dina leverantörer direkt under Inköp - Leverantörsfakturor - Utkast, tillsammans med ett kopplat bildunderlag på leverantörsfakturan. På så sätt behöver du inte lägga upp leverantörsfakturan manuellt eller koppla kontoutdrage dit. Du kan klistra in kontoutdraget under Kassa och bankhändelser som vanligt och matcha betalningen mot leverantörsfakturan bara, klart.
Använder du inte skanningstjänsten utan får leverantörsfakturan per mejl/brev så kan du även här använda appen Visma Scanner, precis som med kvitton så fotograferar du leverantörsfakturor med mobilen och få in dem direkt i ditt ekonomiprogram. Bilderna kan sedan läggas in som digitala kopior av dina bokföringsunderlag till verifikationen i eEkonomi. 


Så svar på din fråga är att det med viss automatik går att få korrekta underlag kopplat till verifikationerna du bokför, men det beror helt enkelt på hur ni arbetar. Det går inte att koppla hela kontoutdraget som pdf till varje verifikation automatiskt dock, inte heller med en bankkoppling. En aktiv bankkoppling har samma funktion i programmet som när du klistrar in men det är betydligt smidigare och mindre arbete för dig. Kontoutdraget överförs automatiskt dagligen från din bank samt så skickas dina leverantörsfakturor automatiskt till banken för betalning, när de registrerats i Visma eEkonomi Smart. Läs gärna mer i vårt hjälpavsnitt Arbeta med bankkoppling


Har jag missförstått din fråga eller om något känns oklart får du gärna återkomma!
Ha en fin dag! 
/My